Meld je aan voor onze nieuwsbrief en laat je inspireren!

5 CRM Best Practices Die De Klantrelaties Verbeteren

5 CRM best practices

Je bent begonnen met een CRM strategie

Vervolgens heb je een CRM-proces gemaakt en heb je de CRM-implementatievoltooid.

Dat is geweldig!

De volgende stappen in je CRM-reis zijn het consolideren van klantinformatie, het systematiseren van je verkoopproces en het verzenden van gerichte campagnes naar je klanten.

Hoewel de meeste mensen een CRM-systeem beschouwen als een productiviteitstool, helpt het je ook om betere klantrelaties te creëren. En wanneer je je klantrelaties verbetert, groeit je omzet ook!

Al meer dan 30 jaar hebben we sterke relaties opgebouwd met onze klanten. Telkens wanneer een nieuwe klant zijn CRM-reis met ons begint, delen we een lijst met best practices.

Hier zijn 5 best practices om betere relaties met je klanten op te bouwen.

5 CRM best practices

Het SuperOffice CRM-platform omvat verkoop-, marketing- en servicefuncties.

Als je geabonneerd bent op het 'gecombineerde abonnement', krijg je toegang tot alle onderstaande functies.

1. Verwelkom nieuwe klanten met gepersonaliseerde onboarding e-mails

Wanneer een prospect een klant wordt, is je werk nog niet afgerond. 

Sterker nog, de relatie is nog maar net begonnen. 

Zodra het contract is ondertekend, stuur je je klant een welkomstmail om hen te bedanken voor het feit dat ze zaken met je doen.

 Uit onderzoek blijkt dat klanten dol zijn op Welkomstmails.Gemiddeld hebben welkomstmails een hogere open rate en een hogere klikfrequentie ten opzichte van standaard marketing-e-mails.

Gebruik dat in je voordeel:

  • Feliciteer nieuwe klanten met hun aankoop

  • Beschrijf wat ze kunnen verwachten na het abonneren

  • Laat ze kennismaken met hun onboarding team en

  • Voeg nuttige informatiebronnen toe.

Hier is een voorbeeld van Zapier:

Zapier welcome email

Wat we goed vinden aan deze template:

  • De e-mail wordt als leidraad gebruikt voor nieuwe abonnees.

  • Het product maakt deel uit van de boodschap. Dit helpt nieuwe klanten om wat ze hebben gekocht te koppelen aan de welkomstmail.

  • De e-mail is geschreven als een bruikbare gids, waardoor deze gemakkelijker te volgen is.

Ben je al klant bij SuperOffice? Zeer goed! 

Maak je bericht klaar en kies een van de sjablonen in SuperOffice Marketing. Telkens wanneer een nieuwe klant aan het systeem wordt toegevoegd, kun je automatisch de Welkomstmail uitzenden.

2. Neem contact op met klanten die in de afgelopen zes maanden geen communicatie hebben gehad

Er  dreigt een recessie en dat kan van invloed zijn op het verloop van de klant.

Klanten vertrekken om slechts twee redenen:

1. De klant gaat failliet

2. De klant bereikt niet het gewenste resultaat

Je wilt er zeker van zijn dat ze het gewenste resultaat bereiken. 

Daarom raden we aan dat alle bedrijven een CRM-proces opzetten dat de Customer Experience Method (CXM) wordt genoemd.

CXM is een gestructureerd proces en methode voor klantenbinding en loyaliteit. Het geeft je controle over je klantenbestand. En wanneer je dit doet, zijn je klanten tevreden, verminder je de churn en vergroot je ook de kans op meer zakelijke kansen. 

Hier is een voorbeeld van RingCentral voor hoe je kunt opvolgen:

✍ Voorbeeld: “Hoi, [naam van de potentiële klant]. In [maand] spraken we over [onderwerp]. Op dat moment was je nog niet klaar om beslissingen te nemen [vanwege X reden, indien aanwezig], en je vroeg me om na [Y weken/maanden] hierover op te volgen. Hier ben ik om op te volgen! Ben je nog steeds geïnteresseerd in [onderwerp]? Als dat zo is, plan ik graag een telefoongesprek in. Hoe werkt volgende week woensdag voor jou?”

Nog een dingetje:

Besteed extra aandacht aan je klanten van hoge waarde. Ze dragen het hoogste bedrag aan inkomsten bij, dus zorg ervoor dat je ze niet vergeet.

3. Inspireer klanten door nieuwe productupdates te delen

We hebben het allemaal druk en het is gemakkelijk om te vergeten waarom we in de eerste plaats de voorkeur gaven aan een bepaald product.

Productupdates zijn een geweldige manier om jee product top-of-mind te houden voor je klanten.

Gebruik de updates om een coole nieuwe functie, een bugfix of een nieuw product te delen waar sommige van je klanten om hebben gevraagd.

Dit is hoe Canva het doet:

Canva product marketing email

Je klanten zullen het waarderen. De kennis zal hen inspireren om je product meer te gebruiken. En dat is wat we allemaal willen, toch?

Terwijl je de inhoud maakt, onthoud dan dat klanten niet om het product geven. Ze maken zich zorgen over wat het product voor hen doet. 

Zorg er dus voor dat je de voordelen verkoopt, niet de functies.

Ter overweging:

  • Welk probleem lost het op?

  • Helpt het hen om tijd te besparen?

  • Hoe zal het product hun leven gemakkelijker maken?

  • Helpt het hen om meer geld te verdienen?

  • Hoe kun je het uitleggen zodat het gemakkelijk te begrijpen is?

Zodra je de kopie klaar hebt, kun je een van de sjablonen in de SuperOffice-bibliotheek gebruiken of wijzigen. Je eigen merksjabloon gebruiken voor e-mailmarketing? 

Geen probleem - voeg simpelweg de HTML toe aan SuperOffice en maak je eigen sjabloon.

4. Verbeter klanttevredenheid met live chat

Live chat heeft het hoogste tevredenheidspercentage (73%) van alle vormen van klantcommunicatie. 

E-mail komt op de tweede plaats, met een tevredenheidsscore van 61%.

Customer satisfaction ratings

Verrassend genoeg komt telefonische ondersteuning op een verre derde plaats met een tevredenheidsscore van 44%.

Ondanks wat het onderzoek laat zien, gebruikt slechts 40% van de bedrijven in de VS, Europa en China live chat voor klantbetrokkenheid. 

Een gemiste kans wat ons betreft. 

Het is ook een concurrentievoordeel.

Als je dit nog niet hebt gedaan, vergroot dan je arsenaal met live chat.

Live chat geeft je de mogelijkheid om klanten direct van dienst te zijn. Geen wachttijden meer. Geen gemiste telefoontjes of verloren e-mails meer.

Kies een chatoplossing die al is geïntegreerd met een CRM (zoals SuperOffice) 

Omdat SuperOffice Chat 100% geïntegreerd is met het CRM-platform, hoeven je klanten zichzelf nooit te herhalen (iets dat consequent #1 rangschikt als de grootste klantfrustratie).

Alle klantcommunicatie, of het nu gaat om een webformulier, e-mail, telefoon of chat, wordt op één centrale plaats bewaard en is toegankelijk voor iedereen in het bedrijf. 

Dit betekent dat iedereen in je bedrijf het best mogelijke startpunt heeft om je klanten te helpen.

5. Verminder reactietijden door een ticketbeheerproces te implementeren

Niets doodt een goede klantrelatie sneller dan een slechte klantenservice.

Hier is een echt voorbeeld:

Twee weken geleden ontving ik een factuur van $1.000 van een lokale elektronicaketen. Het was voor een computer die ik de maand ervoor had gekocht.

Inbegrepen in de enveloppe was een briefje waarin stond dat als ik het bedrag niet binnen 5 dagen zou betalen, ik zou worden aangemeld bij een incassobureau.

Ik probeerde de winkel te bellen. Ik heb geprobeerd e-mails te sturen. Allemaal tevergeefs.

Toen ik eindelijk met een medewerker van de klantenservice sprak, kon ze mijn gegevens niet vinden en had ze geen spoor van de e-mails die ik had verzonden - ook al was alles in orde en had ik de aankoop legaal gedaan.

Zo'n service levert je een slechte reputatie op. Laat dit niet gebeuren.

Gebruik een cloudgebaseerde ondersteuningsoplossing om je te helpen je verzoeken te beheren en de klantenservice te verbeteren.

SuperOffice Service stroomlijnt de manier waarop je omgaat met vragen van klanten. Elke aanvraag krijgt automatisch een uniek referentienummer toegewezen en alle gerelateerde communicatie wordt ermee bijgehouden.

SuperOffice Service dashboard

Iedereen in je team heeft snel toegang tot alle gegevens die ze nodig hebben door te zoeken naar het trackingnummer, de klant, de eigenaar van het ticket, de status, de periode of de categorie.

Je kunt het systeem ook instellen met automatische antwoorden. Wanneer een klant je een verzoek stuurt, krijgt hij automatisch een antwoord terug van je bedrijf waarin de ontvangst wordt bevestigd.

Gebruik deze CRM best practices om je klantrelaties te verbeteren

Het is geen verrassing dat CRM-technologie als bedrijfskritisch geldt.

Het kan worden gebruikt om je interne processen te optimaliseren EN je kunt het gebruiken om betere klantrelaties op te bouwen. 

Er zijn geen harde en snelle regels over hoe CRM "moet" worden gebruikt. Elk bedrijf is anders.

Daarom raden we altijd aan om te beginnen met een CRM-strategie.

Veel van de bedrijven waarmee we samenwerken willen de productiviteit verbeteren en bestaande processen optimaliseren.

Anderen willen controle krijgen over hun klantgegevens, zodat ze de klantervaring kunnen verbeteren.

Beide zijn verschillende kanten van dezelfde medaille.

De meeste bedrijven doen aan één best practice en vergeten de rest.

Dit is je kans om anders te zijn. Wees niet zoals de meeste bedrijven.

Voeg deze best practices toe aan een gestructureerd proces en implementeer ze allemaal, in de loop van de tijd. 

Als je een bestaande klant bent, neem dan vandaag nog contact met ons op zodat we je kunnen laten zien hoe je deze best practices kunt  implementeren in je SuperOffice-oplossing. Voor nieuwe klanten, boek een demo om meer te leren over SuperOffice CRM.