The M-P-T formule: Hoe Mensen, Processen en Technologie bedrijfsgroei stimuleren

Groei stond de afgelopen 3-4 jaar bij veel CEO’s al hoog op de agenda en dit zal nog wel even zo blijven is de verwachting volgens Gartner.

Hoe kun je zaken sneller en beter voor elkaar krijgen? Wat moet er verbeteren om groei te stimuleren? Dit zijn slechts een paar vragen waar veel management teams mee worstelen vandaag de dag.

Niet geheel verrassend wenden veel van hen zich tot technologie, dat benoemd is tot één van de belangrijkste drijfveren van bedrijfsgroei.

Cloud technologieën, web applicaties, verschillende software programma’s, e-commerce platformen, API’s, IP telefonie, AI, machine learning en virtuele realiteit – er zijn genoeg technologische innovaties om uit te kiezen.

Het lijkt erop dat er een kopen het enige is wat je moet doen om je bedrijf te laten groeien.

Echter, is dit ook zo?

Is bedrijfsgroei slechts één klik van je verwijderd?

Laten we hier direct opheldering over geven. Het antwoord is NEE.

Door simpelweg software te kopen of een app te downloaden groeit je bedrijf niet.

Het is geen kwestie van ‘klik en gaan’ of eenmalig iets aanschaffen om je probleem op te lossen of één of twee taken te verlichten.

Wanneer je besluit om bedrijfskritische technologieën te gebruiken, zoals ERP, CRM, CMS, evenals programma’s omtrent personeelszaken, inkoop, rapportage, datamining, projectmanagement enz. – moet je ervoor zorgen dat het hele bedrijfsmodel en alle processen aan deze systemen zijn aangepast en dat medewerkers ze op dagelijkse basis gebruiken.

Met andere woorden -  je hebt een strategie nodig!

Het maakt niet uit welke technologie je kiest om bedrijfsvoering te verbeteren en groei te stimuleren. Het belangrijkste is dat je een strategie ontwikkelt die ervoor zorgt dat deze nieuwe technologie naadloos aansluit op de belangrijkste processen en activiteiten binnen je bedrijf!

"Je moet een strategie ontwikkelen die ervoor zorgt dat de gekozen technologie naadloos aansluit op de belangrijkste processen en activiteiten van je bedrijf."


Om dit concept beter uit te leggen gebruiken we ons eigen product, SuperOffice CRM, als voorbeeld.

Wat is CRM en waarom is het belangrijk?

Bij SuperOffice verkopen we CRM software die je helpt met het vinden, scoren en behouden van klanten.

Hoewel onze software is ontworpen om de bedrijfsprocessen van een bedrijf te ondersteunen, zijn wij er 100% van overtuigd dat je een CRM strategie nodig hebt om je bedrijf echt te laten groeien middels CRM software!

Zonder een strategie is een CRM investering weggegooid geld – zo simpel is het.

“Een CRM strategie is niet hetzelfde als het installeren van CRM software op je computer. Het gaat over je bedrijfsvoering, de manier waarop je naar je klanten kijkt en hoe je de toekomst ziet”, aldus onze CEO, Gisle Jentoft.

Hoe weten we dit? We hebben het geleerd door de ervaringen van onze klanten met ons product!

In het verleden hadden we klanten die dachten dat door enkel onze software te kopen, ze de meeste van hun problemen konden oplossen en hun bedrijf op miraculeuze wijze zou veranderen en zichzelf herorganiseren wat uiteindelijk tot groei zou leiden. Dit was alleen nooit het geval.

Keer op keer, ontdekten we dat wanneer je CRM niet serieus neemt en je geen CRM strategie bedenkt, het systeem alleen niet tot positieve verandering leidt.

“Als je niet serieus bent over je CRM strategie, is geen enkele software  in staat om je te helpen bij het behalen van je successen. Simpelweg gaan zitten wachten tot het systeem je resultaten brengt, levert niets op. Het verhoogt alleen de kosten en dit heeft niets te maken met groei”, legt Gisle Jentoft uit.

"Als je niet serieus bent over je CRM strategie, is geen enkele software in staat om je te helpen bij het behalen van je successen! "

 

Wat houdt een CRM strategie dan in?

Na 30 jaar ervaring in de CRM branche zijn we erachter gekomen dat een winnende CRM strategie die je helpt met je bedrijfsgroei gebaseerd moet zijn op drie zaken:

  1. Je moet je (bedrijfs)processen gedefinieerd hebben. Dit betekent dat je goed moet begrijpen op welke manier je jouw producten verkoopt, welke activiteiten er bij een bepaalde verkoopfase horen, hoe je communiceert met je klanten en hoe je hen ondersteunt wanneer ze contact met je opnemen.
  2. Je moet ervoor zorgen dat de mensen die je in dienst hebt en je bedrijf vertegenwoordigen, gemotiveerd zijn en dezelfde strategie delen. Dat betekent: begeleiding, training en ondersteuning bij het gebruik van CRM.
  3. Je hebt de juiste technologie nodig om je CRM proces te ondersteunen; bijvoorbeeld door CRM software te gebruiken die aanpasbaar is en zodoende je processen ondersteunt, je helpt om routine taken te automatiseren en je helpt met het analyseren van je resultaten als ook een panoramisch beeld geeft van de relaties die je hebt met klanten en prospects.

De “Mensen – Processen – Technologie” formule voor bedrijfsgroei

Om te kunnen genieten van voortdurende groei, moet je veel aandacht besteden aan drie belangrijke elementen: Processen, Mensen en Technologie (PMT).

Alle onderdelen van de “PMT” formule moeten met elkaar verbonden zijn zoals de wielen in een klok en moeten elkaar ondersteunen om effectief te zijn.

2-2-1_1381.jpg

Processen. Of het nu verkoop, marketing of klantenservice processen betreft – ze moeten allemaal gestructureerd worden.

  • Je moet weten wat je doet en hoe je dit doet (breng al je activiteiten in kaart) in iedere fase van de customer journey.
  • Je moet alle stappen en processen in kaart brengen om consistente, ononderbroken en procesgerichte verkoop ervaringen, klantenservice en marketing communicatie te kunnen bieden.
  • Je moet ervoor zorgen dat je verkopers, klantenservice medewerkers en marketing specialisten op de hoogte zijn van deze processen en ze ook toepassen om een consistente klantervaring te creëren.

Tot slot is het niet alleen belangrijk om je processen te definiëren, maar je moet deze ook continue toetsen en herzien.

Of zoals onze CEO dit uitlegt: “Een proces-georiënteerde aanpak is erg belangrijk als een bedrijf succesvol wil zijn en wil groeien. Je kunt niet vertrouwen op toevalligheden in het bedrijfsleven. Je moet een systeem hebben, een proces, een methode en niet enkel voor verkoop, maar ook voor marketing en klantenservice.”

Mensen. Geen enkel bedrijfsmodel of geweldig product wordt succesvol als het niet wordt ondersteund door gemotiveerde en deskundige mensen.

Bij SuperOffice investeren we continue in mensen om ervoor te zorgen dat ze altijd up-to-date zijn wat de nieuwste innovaties betreft. Daarnaast is het belangrijk dat ze de verkoop, marketing en service processen volgen die we hebben geschetst en dat ze de beleidsbeslissingen begrijpen en in staat zijn een bijdrage te leveren middels hun eigen visie en ideeën.

“De truc hier is dat een CRM oplossing en goed gedefinieerde bedrijfsprocessen hulpmiddelen zijn om mensen te helpen om beter te presteren en hen te ondersteunen in iedere fase van dit proces,” aldus Gisle.   

De truc hier is dat een CRM-systeem en goed gedefinieerde bedrijfsprocessen de hulpmiddelen moeten worden die uw mensen helpen beter te doen en hen bij elke stap ondersteunen, ”denkt Gisle.

Technologie

Ook al is een CRM systeem slechts één van de vele technologieën die een bedrijf kan ondersteunen, het speelt een cruciale rol in het vinden, scoren en behouden van klanten. Echter, om succesvol te kunnen zijn, moet CRM software volledig aangepast zijn aan alle bedrijfsprocessen die je volgt. Het moet gesynchroniseerd worden met de manier waarop je zaken doet, niet andersom.

Een CRM systeem kan niet weer één van de systemen zijn die je in de technologie gereedschapskist gooit. Het moet dagelijks gebruikt worden door de mensen die je bedrijfsprocessen volgen door alle data en interacties die je hebt met prospects en klanten op een centrale plaats op te slaan.

Het stroomlijnen van je activiteiten en het maximaliseren van de effectiviteit in marketing, verkoop en klantenservice wordt ondersteund door een CRM systeem dat alle bedrijfsprocessen met elkaar verbindt. Dit houdt in dat marketing niet los van verkoop of klantenservice functioneert. In plaats daarvan, worden alle processen structureel afhankelijk van elkaar.

“Technologie is er om je bedrijf vooruit te helpen, je organisatie te ondersteunen, je te helpen jouw groeidoelstellingen te bereiken - of het nu gaat om Big Data, AI, Machine Learning of CRM. Technologie is het platform waar groei plaatsvindt,” gelooft Gisle Jentoft.

"Technologie is het platform waar groei plaatsvindt."


Er is geen alternatief voor groei

Bedrijven moeten groeien en niet alleen om succesvol te zijn, maar ook om te kunnen overleven in deze snel veranderende wereld.

“Niemand is ooit succesvol geworden door stil te blijven staan. Als we niet groeien, wat is dan het alternatief? Er is geen alternatief voor groei. Of je groeit, of je overleeft het niet,” is onze CEO, Gisle Jentoft, van mening.

Bij SuperOffice geloven we dat het simpelweg kopen van nieuwe technologie niet genoeg is om groei te garanderen. We zijn van mening dat alleen als je jouw bedrijfsprocessen definieert, je doelen stelt, investeert in nieuwe technologieën en ervoor zorgt dat je mensen  geïnformeerd en goed getraind zijn, je de kans op groei maximaliseert.

Met andere woorden, wanneer je de 3 componenten – Processen, Mensen en Technologie – combineert en in synergie met elkaar laat werken, is de kans groot dat je bedrijf een geoliede machine wordt die voorbestemd is om te groeien.