Groei – een moderne strategie voor zakelijk succes

Niets in deze wereld blijft hetzelfde: of het groeit, of het gaat dood.

Als je er goed over nadenkt, is groei een natuurlijk onderdeel van menselijk leven.

Van het zetten van de eerste stappen en het uitspreken van de eerste woordjes, tot het leren lezen en schrijven en communiceren met anderen tot zelfs het grootbrengen van een gezin en het opzetten van bedrijven – het draait allemaal om de wens om te groeien, om het beter te doen en meer te bereiken.

Hetzelfde gaat op voor bedrijven: of je groeit of je gaat ten onder.

Waarom groei belangrijk is voor bedrijven?

Groei is niet alleen een teken dat een bedrijf succesvol is, het is ook cruciaal voor het voortbestaan op lange termijn. Om competitief en relevant te blijven, moet een bedrijf groeien.

Hoe tevreden je ook bent met de resultaten, leunen op eerder behaalde successen brengt je niet veel verder. Stagnatie kan gevaarlijk zijn voor ieder bedrijf -  groot of klein. Wanneer je niet groeit, geef je jouw deel van de markt weg aan je (ambitieuzere) concurrenten en kiezen klanten waarschijnlijk voor hun diensten of producten.

Het is dan ook geen verrassing dat groei topprioriteit blijft voor CEO’s van middelgrote en grote bedrijven in 2019-2020, volgens Gartner’s 2019 CEO and Senior Executive Survey.

growth-top-priority-for-ceo.jpg

Aangezien stilstand geen optie is, citeren de zakelijke CEO'S een aantal groeikansen zoals uitbreiding van de geografische markt, diversificatie van producten en diensten, franchising, kostenmanagement, investeren in IT technologieën en digitalisering, het aannemen van nieuwe talenten en nog veel meer.

Afhankelijk van individuele omstandigheden, kunnen we zeggen dat er enorm veel manieren zijn WAAROP een bedrijf kan groeien. Echter, de universele redenen WAAROM groei belangrijk is, komen op hetzelfde neer:

  • Het vergroten van winst, marktaandeel en het aanspreken van een bredere doelgroep;
  • Het versterken van de relevantie van je bedrijf, producten en diensten;
  • Het aantrekken van (hoog)geschoold en ambitieus personeel;
  • Het verkrijgen van meer loyale klanten.

Laten we eens dieper ingaan op 5 cruciale redenen waarom bedrijven moeten groeien.

1. Groei helpt bij het vergroten van marktaandeel en winst

Hoe groter je wordt, hoe groter de kans dat dit je zichtbaarheid op de markt vergroot, wat resulteert in een groei in omzet en winst.

Grotere bedrijven kunnen het concept ‘economies of scale’ in hun voordeel laten werken, door kosten naar beneden te drukken en winsten te verhogen. Tegelijkertijd zien we dat een groeiende omzet een positief effect heeft op de beurswaarde van je bedrijf en je daarmee investeerders aantrekt.

2. Groei zorgt voor minder concurrentie en verhoogt de geloofwaardigheid

Wanneer een bedrijf groeit, toont het de kracht om te concurreren door grotere volumes en diversificatie van zijn producten en diensten, alsook door fysieke expansie in de markt.

Hoe langer een bedrijf in staat is om de markt te domineren, hoe groter zijn zichtbaarheid en geloofwaardigheid wordt. Dit maakt het makkelijker om investeerders, werknemers en klanten aan te trekken.

3. Groei stimuleert technologische innovatie

Om te kunnen concurreren moet je altijd op de hoogte zijn van de nieuwste innovaties. Het aannemen van nieuwe technologieën is een must voor bedrijven die bereid zijn om hun efficiëntie te verhogen en meer loyale klanten te werven.

Een rapport van KPMG toonde aan dat middelgrote bedrijven innovatie zien als ‘een manier om kosten te besparen, efficiëntie te verhogen, producten en diensten te verbeteren en klantgerichter te werken. Met andere woorden, innovatie gedreven groei helpt je met het ontwikkelen van een flexibele en innovatieve bedrijfsmentaliteit.

4. Groei helpt om te focussen op de klant

Uiteindelijk komt het er allemaal op neer of je genoeg klanten hebt aan wie je producten of diensten kunt verkopen. Hoe meer klanten je behoudt, hoe langer je bedrijf kan overleven.

Om klantgericht te blijven, moet een bedrijf continue zijn assortiment aan producten uitbreiden en verbeteren om een persoonlijke en optimale klantervaring te bieden. Dit betekent dat je moet investeren in klantenservice, marketing en verkoop. Om dit te kunnen doen, moet je groeien.

5. Groei helpt bij het aantrekken van getalenteerde medewerkers

Het vinden van de juiste mensen is een cruciaal onderdeel voor het succes van ieder bedrijf. Een bedrijf dat groeit trekt waarschijnlijk meer gemotiveerde en getalenteerde werknemers aan die waarde hechten aan ambitie en innovatie.

Talentvolle mensen vinden het bevredigend en interessant om een bedrijf te helpen om meer te bereiken en te verdienen als ze het potentieel voor hun eigen groei zien. Daarnaast zien we dat een dynamische sfeer van een bedrijf dat groeit vaak mensen stimuleert om hun best te doen.

Een verandering van mentaliteit als geheim voor bedrijfsgroei

Het enige constante aspect van het leven is verandering. En het is de verandering die groei stimuleert.

Volgens het KPMG Enterprise and Fairfax Media Growth 2.0 Report, 2018, voeden moderne groeistrategieën innovatie, nieuwe manieren van denken en helpen ze bedrijven competitief te blijven in een steeds veranderende markt.

Het rapport toont ook aan dat middelgrote bedrijven beter in staat zijn om te gaan met verandering, dan de grote corporate ‘dinosaurussen’. Ondertussen zijn ‘aanpassingsvermogen, flexibiliteit en innovatie de sleutel tot groei en succes’ voor middelgrote ondernemingen.

Hetzelfde idee wordt weerspiegeld in het EY Growth Barometer rapport van 2018, dat stelt dat "behendigheid en reactievermogen van managers bij middelgrote bedrijven helpt nieuwe groeimogelijkheden te benutten". Middelgrote bedrijven groeien voornamelijk door omzet te vergroten, meer banen te creëren en ontwrichtende technologieën te omarmen, volgens het rapport.

Herkennen van het groeipatroon

Zoals je kunt zien, heeft de hedendaagse bedrijfsgroei een onderscheidend patroon: wendbaarheid + uitbreiding + mensen + moderne technologie.

Simpel gezegd – als een bedrijf wil groeien moet het:

  • de (wendbare) mentaliteit omtrent verandering aannemen,
  • bereid zijn risico's te nemen,
  • investeren in mensen, en
  • Op de hoogte blijven van de laatste technologische innovaties.

Het maakt niet uit op welke manier je bedrijf besluit te groeien – of dit nu is door het uitbreiden van het product assortiment, door nieuwe markten te betreden of door het versterken van je huidige USPs – om op te vallen tussen je concurrenten, moet je de lat hoog leggen.

Je moet je erop toeleggen om verbetering te zoeken in alles wat je doet – of dit nu gaat om je product, je dienst, of zelfs je bedrijfswaarden.

Of je het leuk vindt of niet, als je niet groeit, overleef je het niet.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe CRM software je bedrijf helpt te groeien.