Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

11 Belangrijke trends en ontwikkelingen in de bouwsector voor 2021

De bouwsector ontwikkelt zich voortdurend. In dit rapport hebben we verschillende trends en ontwikkelingen in kaart gebracht.

1. Werken in de cloud

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), blijkt dat circa 50% van de organisaties die actief zijn in de bouwsector gebruik maken van clouddiensten.

Werken met een cloud-based services betekent dat data en systemen vanaf elke locatie en op ieder apparaat bereikbaar zijn. Zo kunnen werkzaamheden altijd en overal worden uitgevoerd. Bovendien wordt data in de cloud veilig en beveiligd bewaard.

Veel bouwbedrijven waren voorheen in de veronderstelling dat overstappen naar de cloud de investering niet rechtvaardigt, maar veel bedrijven zien dit niet langer zo.

Via SaaS (Software as a Service) wordt een cloudservice als online dienst aangeboden. Naar verwachting stijgt het gebruik van cloudsoftware in de bouwsector.

2. Artificial Intelligence (AI)

Artificial intelligence (AI) zorgt in toenemende mate voor meer efficiëntie, dit zien we ook terug in de bouw. Het draagt bij aan een verlaging van de bouwkosten en een verhoging van de veiligheid, zowel in de planning als op de bouwplaats.

Er is sprake van Artificial Intelligence (AI), wanneer een systeem menselijke patronen herkent en imiteert. Hierdoor is het systeem in staat is om zelfstandig te leren en problemen op te lossen.

Een onderdeel hiervan is Machine Learning (ML). Hierbij ‘leren’ computersystemen van gegevens op basis van statistische methoden.

Wanneer het systeem beschikt over voldoende gegevens, ‘begrijpt’ deze steeds meer van het werkterrein en kan het de taken steeds beter uitvoeren.

3. 3D printing

3D printen is een trend die de komende jaren steeds belangrijker wordt en een hoger marktaandeel verwerft.

Een eerste vorm hiervan is contour crafting, het 3D printen van de contouren van een huis. Hierbij kunnen vloeren en muren, geheel op maat, direct op locatie en positie geprint worden. Dit reduceert kosten, verhoogt snelheid en geeft optimale flexibiliteit voor het doorvoeren van nieuwe ontwerpen en last minute wijzigingen.

4. Duurzaam en circulair (ver)bouwen

Duurzaam (ver)bouwen is een belangrijke trend voor de bouwsector de komende decennia. In de afgelopen jaren zijn bouwbedrijven blootgesteld aan een groeiend aantal strengere milieuregels.

Verbeterde efficiëntie en geminimaliseerde koolstofemissies zijn hierbij essentieel. Energie-efficiëntie, betere thermische prestaties, het recyclen van oude materialen en vermindering van afval zijn een aantal belangrijke onderwerpen.

Circulair (ver)bouwen is een efficiënte manier voor bouwbedrijven om de energie- en milieuvoetafdruk te verkleinen. Dit kan door zoveel mogelijk gerecycleerde en recycleerbare materialen (opnieuw) te gebruiken. Dit geldt vooral voor bouwmaterialen, hierdoor groeit de afvalberg minder snel en op termijn krimpt deze misschien zelfs.

5. Modulair bouwen

Modulaire gebouwen en modulaire woningen zijn geprefabriceerde prefab gebouwen of woningen die uit meerdere secties bestaan die modules worden genoemd.

Modulaire constructie die verschilt van andere bouwmethoden. De modulegedeelten zijn geconstrueerd op een externe locatie (soms op afstand) en vervolgens afgeleverd op de beoogde locatie. De volledige constructie van de geprefabriceerde secties wordt ter plaatse voltooid.

6. ERP en CRM oplossingen

De bouwindustrie begint digitale hulpmiddelen te ontdekken, die in andere industrieën al lang zijn gestandaardiseerd. ERP (Enterprise Resource Planning) is een systeem dat helpt bij het automatiseren en beheren van bedrijfsprocessen voor verschillende bedrijfsonderdelen: financiën, productie, human resources en de toeleveringsketen.

CRM (Customer Relationship Management) stroomlijnt de verkoop-, marketing en serviceprocessen. Hierdoor neemt de klanttevredenheid toe en wordt het makkelijker om verkoopdoelstellingen te realiseren.

7. BIM

De bouwsector digitaliseert steeds verder en de ontwikkelingen gaan snel.

Steeds meer bouwbedrijven werken bijvoorbeeld met BIM (Building Information Model) een digitaal model dat alle fysieke en functionele kenmerken van een gebouw bevat. In BIM komt alle project gerelateerde informatie samen op één plek. Zo kunnen alle betrokken partijen efficiënt samenwerken bij de realisatie van een project.

8. Project management software

De behoefte aan projectondersteuning door middel van software groeit en dat geldt ook voor de verscheidenheid aan diensten.

Projectmanagement software biedt hulp als de complexiteit toeneemt en is de schakel tussen alle partijen. Voor de planning zijn dit tools, zoals: agenda’s, to-do-lijsten, taakbeheer en deadlines. De samenwerking wordt ondersteund door functies als forums, chats, messaging en whiteboards.

Projectbeheersoftware maakt het ook mogelijk om informatie uit te wisselen en te bewerken door projectleden.

9. Augmented reality

Augmented reality (AR) systemen integreren 3D-modellen van terreinen of gebouwen direct in echte camerabeelden. Realistische en nauwkeurige on-screen beelden laten zien hoe nieuwe gebouwen in de omgeving passen, hoe de bestaande ondergrondse infrastructuur eruit ziet of dat het landschapsplan in harmonie is met het omliggende terrein.

Door middel van augmented reality kunnen planners potentiële problemen in een vroeg stadium herkennen en wordt het voor klanten gemakkelijker om beslissingen te nemen.

Daarnaast is het mogelijk om veranderingen nauwkeuriger te bespreken en misstanden te vermijden.

10. Klantgericht werken

In de afgelopen decennia is klantgericht werken steeds belangrijker geworden.

Een klantgerichte manier van werken zorgt voor tevreden klanten en het behouden van de klantenkring. Dit is van belang omdat, zoals algemeen bekend, het veel meer kost om nieuwe klanten aan te trekken dan om klanten te behouden.

Organisaties die de klant centraal stellen realiseren hun (verkoop)doelstellingen en zijn dus vaak succesvoller. Ook is het een zichtbare trend dat er meer ingezet wordt op het verhogen van klanttevredenheid en minder op de doelstelling om nieuwe klanten binnen te halen.

11. Delen van kennis

Het delen van kennis wordt steeds belangrijker.

Klanten zijn kritischer dan ooit tevoren en stellen hogere eisen aan een leverancier.

Door inzichten te delen kan een organisatie zijn zakelijke expertise en praktijkervaring tonen, wat vertrouwen creëert bij klanten. Het delen van kennis kan via webinars, blogs, video's en whitepapers.

Lees meer over hoe onze cloud-gebaseerde CRM-technologie jouw organisatie kan ondersteunen. Vraag vandaag nog een persoonlijke demo aan.

Meer inspirerende content?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt unieke content van bedrijven die wij de afgelopen 30+ jaren hebben geholpen om groei te realiseren.