7 manieren om een succesvolle Customer Experience Strategie te creëren

Lees meer

7 voordelen van Software-as-a-Service CRM voor uw organisatie

Software-as-a-service (SaaS) bestaat sinds ongeveer 2000 en is een kosteneffectief alternatief voor de traditionele inzet van IT, waarbij je jouw eigen IT-infrastructuur koopt of bouwt, zelf de software installeert, de applicaties configureert en een IT-afdeling heeft die alles onderhoud.

Ook al bestaan SaaS-applicaties al een tijdje, veel bedrijven vragen zich nog af of deze applicatie voor hen een haalbare optie is.

Vraag jij je af of SaaS-applicaties geschikt zijn voor jouw organisatie? Lees het artikel en wellicht beantwoorden wij jouw vragen.

Wat is Software-as-a-Service?

Met SaaS, ook wel “software on demand” of “software in de cloud” genoemd, ben je geabonneerd op IT-diensten via de cloud en beschikbaar gemaakt via het Internet.

Met andere woorden: de software die je wil gebruiken, wordt geleverd en beheerd door een provider, en jij hebt toegang tot die software via een browser. 

Gaan er steeds meer bedrijven over naar de Cloud?

Web-apps van Microsoft Office, Google Search en Facebook, laten zien dat veel IT-zaken tegenwoordig gerund worden middels het SaaS-model. 

En volgens Cisco Global Cloud Index, zal de inzet van SaaS in 2018 met 59% gegroeid zijn.

In 2014 bleek uit de jaarlijkse wereldwijde enquête onder CIO’s van Gartner dat 72% van de ondervraagden al gebruik maken van SaaS . En in een recent onderzoek door KPMG gaf bijna de helft van de ondervraagde managers op de vraag: waarin gaat u investeren? als antwoord: Saas.

Wie gebruikt er SaaS applicaties?

In principe is SaaS geschikt voor iedereen, of het nu gaat om privé- of zakelijk gebruik.

SaaS is met name geschikt voor het MKB. Het is een probleemloos en kosteneffectief alternatief, biedt nieuwe mogelijkheden aan, met flexibele kosten en is eenvoudig te onderhouden en installeren.

Je hoeft geen krachtige computer of eigen server te hebben en geen IT-specialist in dienst te hebben voor het opslaan van jouw bedrijfsgegevens in de CloudMet SaaS hebben meerdere gebruikers altijd en overal waar internet is toegang tot de uitgebreide database. 

De SaaS revolutie in CRM software

Als het gaat om CRM software, is de introductie van het SaaS-model een ware revolutie. CRM wordt niet langer ingezet op basis van aanschaf en eigendom, maar als een abonnementsmodel waarbij de diensten worden uitbesteed. 

Met SaaS-CRM-applicaties worden de talloze voordelen die een CRM systeem te bieden heeft beter bereikbaar voor het MKB. 

Laten we eens kijken hoe jouw bedrijf kan profiteren van het SaaS-CRM-model.

Belangrijkste voordelen van SaaS CRM voor jouw organisatie

1. Geen hoge investering bij aanvang

Met Saas betaal je naar verbruik, zonder hoge kosten vooraf. Je betaalt alleen maandelijkse - of jaarlijkse abonnementskosten voor het gebruik van CRM as a Service.

Dat is één van de redenen waarom SaaS favoriet is bij kleinere bedrijven en start-ups, die vaak onvoldoende geld hebben om te investeren in een CRM-oplossing terwijl het wel een bedrijfskritische applicatie is.

Het betekent ook dat deze kosten niet als investering, maar als bedrijfskosten kunnen worden opgevoerd. De meeste CFO’s geven daar de voorkeur aan.

2. Een kostenbesparende optie

Dit is één van de belangrijkste voordelen; SaaS-CRM kan echt kosten besparen.

Als je de kosten van een SaaS-CRM-oplossing vergelijkt met die van gekochte software, lijkt de SaaS-optie op het eerste gezicht misschien duur.

Maar als je uitrekent hoeveel het kost om de benodigde hardware aan te schaffen en de mensen die alles moeten onderhouden in te huren en aan te sturen, blijkt de SaaS-benadering toch de voordeligste optie.

Met andere woorden: als je SaaS gebruikt, hoef je geen geld uit te geven aan extra hardware of aan consultants voor het technisch onderhoud van het systeem. 

3. Altijd beschikbaar

Het SaaS model biedt jou overtal toegang tot jouw CRM database, op elk moment en op elk apparaat.

Je heeft alleen een internetverbinding en een browser nodig. Omdat SaaS-CRM wordt gehost in de cloud, is het zeer geschikt voor medewerkers, die een groot deel van hun tijd onderweg zijn.

4. Geen IT problemen

Een probleemloos IT-leven, dat is ongetwijfeld de grootste verkooptroef van SaaS-CRM.

De prijs op basis van een abonnement brengt praktisch geen kosten voor systeemonderhoud met zich mee, zoals voor back-ups, updates of beveiliging.

De gebruiker hoeft geen hardware te kopen, te installeren of te updaten en geen lokale server te laten installeren. Het inhuren van IT-personeel is dus ook niet nodig.

SaaS-CRM-oplossingen worden gehost door een SaaS-provider. De klant hoeft dus geen moeite te doen voor upgrades, installaties, onderhoud of het aansluiten van nieuwe gebruikers op het systeem.

Het is de verantwoordelijkheid van de SaaS-leverancier om het product bij de klant te leveren en te zorgen dat de IT-software werkt zoals die moet werken.  

5. Uitbreiden en integreren zoveel u maar wilt

Een paar jaar geleden was de grote angst bij het in gebruik nemen van nieuwe software, het conflict met uw dagelijkse werkwijze, vooral met de programma's waaraan u gewend was.

Maar de technologie heeft niet stilgestaan. Gebruikers van SaaS CRM kunnen integreren met de reeds beschikbare software en hun CRM oplossing uitbreiden net als andere klanten dat zouden doen.

Dit betekent dat u kunt doorgaan met het gebruiken van de software waaraan u gewend bent, zoals bijvoorbeeld ERP-systemen of e-mailclients. Meestal kunnen deze eenvoudig worden geïntegreerd in de SaaS-oplossing. 

6. Hoog veiligheids niveau

De SaaS-leverancier is verantwoordelijk voor het onderhoud van de data die de klant hem toevertrouwt. Het is dus buitengewoon belangrijk dat de klantendata veilig staat. 

Het is dus niet meer dan logisch dat het beveiligen van de applicatie van essentieel belang is. Daarom staan de servers van de SaaS-providers verspreid over meerdere geografische locaties en worden er automatische back-ups gemaakt.

7. Eenvoudig schaalbaar

Tenslotte kan het SaaS-CRM-model snel opgeschaald worden. Als jouw organisatie besluit het aantal CRM-gebruikers te verhogen, kan dat binnen één dag gebeuren.

Géén langdurige aanvraagprocedures en testfases, géén wijzigingen in de IT-architectuur; extra software installeren en wachten is niet nodig. Alleen het abonnement moet worden aangepast en de gebruikers kunnen aan de slag. En heb je meer opslagruimte of aanvullende service nodig, dan is de procedure hetzelfde: snel en vrijwel direct inzetbaar. 

Als je andere wijzigingen wilt doorvoeren kan dat iets meer tijd vergen. Dat heeft te maken met het feit dat SaaS-providers één versie van het product aanbieden. 

Als u eenmaal SaaS gewend bent…

SaaS heeft vele voordelen. Overal ter wereld verhuizen bedrijven naar de cloud, waar ze gemakkelijk diensten kunnen inhuren.

SaaS-CRM heeft de volgende belangrijke voordelen:

  • Géén IT-gerelateerde problemen. Jij hoeft geen hardware te kopen, te installeren en te onderhouden;
  • géén hoge licentiekosten vooraf en extra kosten voor onderhoud of upgrades;
  • gemakkelijk aan te passen, want SaaS biedt een flexibele en schaalbare IT-oplossing die compatibel is met een hele reeks andere zakelijke applicaties. 

Het enige wat je nu nog moet doen is de juiste SaaS CRM provider kiezen!

Test nu gratis