7 manieren om een succesvolle Customer Experience Strategie te creëren

Lees meer

Waarom Cloud-based CRM zeer geschikt is voor het MKB

CRM (customer relationship management) is vandaag de dag een echt buzzword in de zakenwereld. Iedereen heeft het over CRM en bijna iedereen weet dat er grote voordelen mee te behalen zijn, maar slechts weinigen weten welke oplossing het best bij hun bedrijfsmodel past.

Of jouw bedrijf nu meer dan 100 werknemers heeft of slechts een handjevol, het is duidelijk dat jij met de huidige CRM technologie een hechtere band met jouw klanten kunt opbouwen, professionele klantenservice, kunt bieden, meer kunt verkopen en uw bedrijf verder kunt laten groeien.

Terwijl grote bedrijven vrij gemakkelijk geld uitgeven aan moderne software, zijn kleinere bedrijven gewoonlijk kritischer als het gaat om investeringen. En terecht!

Kleine bedrijven redeneren doorgaans rechtlijnig, als het gaat om het kiezen van CRM software. Het systeem moet betaalbaar zijn, direct haar nut bewijzen, het mag niet te ingewikkeld zijn, het moet gericht zijn op hun zakelijke bedrijfsprocessen, installatie en onderhoud moeten eenvoudig zijn en het moet dag en nacht toegankelijk zijn.

Waarom?

Omdat een kleine onderneming in de regel geen eigen servers, hardware en IT-personeel heeft, niet beschikt over geld voor de installatie, een zeer specifiek zakelijk profiel heeft en op het bedrijf afgestemde verkoopprocessen en omdat het werk niet alleen plaatsvindt tijdens kantooruren.

Bent jij één van die 72 procent van MKB ondernemers die vindt dat investeren in moderne technologie, zoals CRM, zorgt voor een hogere ROI en groei van hun bedrijf? Wij helpen je graag bij jouw zoektocht naar de CRM oplossing die het beste bij u past.

Weg met de achterhaalde standpunten

Voorbij is de tijd dat er bij het woord “CRM” gedacht werd aan logge, dure software, compleet met een team IT-experts alleen al voor de installatie en het onderhoud van het systeem. Ook is het achterhaald dat alleen grote bedrijven zich een CRM oplossing kunnen permitteren.

De nieuwste CRM systemen zijn niet alleen technologisch geavanceerder en gebruiksvriendelijker; ze zijn er ook in allerlei uitvoeringen, om aan te sluiten bij de unieke behoeften van verschillende type bedrijven. Zoals tegenwoordig normaal is in de IT-wereld, bieden hedendaagse CRM-systemen nieuwe mogelijkheden, flexibele kosten, eenvoudig onderhoud en gebruikersgemak.

Met andere woorden: alles is nu anders. Zelfs de term “software” is niet meer computer gebonden, maar steeds vaker “in de cloud”. En het is in diezelfde cloud waar het MKB hun CRM-oplossing moeten zoeken. Wij laten je graag zien waarom.

Hoe brengt u uw bedrijf in de Cloud

IT Cloud services in het algemeen hebben de laatste tijd een enorme vlucht genomen. Volgens The International Data Corporation (IDC) zullen de bestedingen aan clouddiensten toenemen tot meer dan $ 127 miljard in 2018, een groei van 23% vergeleken met 2014.

Hier zijn acht redenen waarom het MKB de aanschaf van cloud gebaseerde CRM serieus moeten overwegen, om verdere groei te realiseren.

1. Installatie zonder problemen

De angst dat het installeren van CRM een ingewikkeld proces is, is ongegrond. Moderne cloud gebaseerde CRM-systemen zijn in feite “IT-systemen zonder zorgen”, die in een mum van tijd klaar voor gebruik zijn (een business case is niet noodzakelijk, wilt u toch een business case, bekijk deze dan hier). Alles wat je nodig hebt, is een internetverbinding. Nadat je online bent ingelogd, kun je het systeem gebruiken. Zo eenvoudig is het.

Je hoeft niet te betalen voor hardware, server of software-onderhoud. Ook hoef je geen IT’er in dienst te hebben en je hoeft je geen zorgen te maken over een ingewikkelde installatie of datamigratie, zelfs niet over upgrades. Dit wordt allemaal op afstand voor jou gedaan.

2. Altijd toegang
Veruit het grootste voordeel van CRM in de cloud is dat het dag en nacht toegankelijk is. Stel dat je niet op kantoor bent en onderweg een paar belangrijke verkoopgesprekken wilt doen, een gewijzigde offerte wilt versturen, of snel het telefoonnummer van een contactpersoon of een bepaalde e-mail wilt opzoeken?

Met CRM in de cloud heb je overal toegang tot het systeem: op kantoor, in de trein, in het café, thuis. En vanaf elk apparaat, of het nu een desktop, laptop, smartphone of tablet is. Ook hier geldt: alles wat je nodig hebt, is internet. Jouw collega’s en jij hebben altijd toegang tot de gecentraliseerde database – zo nodig zelfs na werktijd, wat vooral handig is voor kleine bedrijven.

Doordat je altijd verbonden bent met de centrale database, biedt CRM in de cloud jou de flexibiliteit en de vrijheid om te doen wat nodig is op het moment dat het nodig is.

3. Eenvoudig in gebruik
Gemakkelijker dan CRM in de cloud kan het niet worden. Eerst schaf je de software aan voor een vast bedrag per maand. Dan hoeft u alleen nog in te loggen met de verstrekte toegangscodes en te zorgen voor een permanente, redelijk snelle internetverbinding en een apparaat waarop je wil werken. Wat het onderhoud van het systeem betreft: dat wordt verzorgd door de leverancier, samen met allerlei online selfservice diensten.

4. Betaalbaar product
Een ander voordeel is dat dit verkoopbevorderende product je financieel niet de kop zal kosten. Kleine bedrijven besteden in de regel geen grote sommen geld aan eenmalige aankopen, maar geven de voorkeur aan betalen in termijnen. Nog een reden dus waarom CRM in de cloud ideaal is voor het MKB. 

CRM in de cloud is gebaseerd op een abonnementsmodel waarbij je naar verbruik betaalt. Hierbij is slechts een minimale investering vooraf nodig, met een slechts een klein risico tot gevolg. Ook zijn er geen verborgen kosten, zoals de aanschaf van extra hardware of licenties. Je betaalt een vast maandelijks bedrag voor een cloud gebaseerd CRM-pakket, vanaf 44 euro.

5. Hoog beveiligingsniveau
Wie voor dataopslag gebruik maakt van webgebaseerde systemen, maakt zich natuurlijk zorgen over de beveiliging. Zoals de grafiek hieronder aangeeft (Forrester Research), is de meest voorkomende reden voor terughoudendheid bij de aanschaf van een cloudoplossing – ook wel SAAS (software-as-a-service) genoemd – zorgen over de beveiliging.

Bedrijven die online CRM-systemen aanbieden, weten dat maar al te goed en nemen die beveiliging zeer serieus. Tenslotte zijn zij uiteindelijk verantwoordelijk voor de bescherming van de vertrouwelijke informatie die jij hen toevertrouwt.

Het is dus niet verrassend dat het niveau van de informatiebeveiliging bij bedrijven die clouddiensten aanbieden veel hoger ligt dan in de gemiddelde IT-ruimte. Leveranciers van CRM in de cloud bieden ook geavanceerde geautomatiseerde back-ups en hebben duidelijke programma’s voor herstel van gegevens in geval van calamiteiten. Maar ook individuele cloud gebruikers kunnen de beveiliging van hun data verbeteren door gebruik te maken van authenticatie in twee stappen en sterke wachtwoorden.

6. Betrouwbare werking
De gedachte dat het systeem waarop je iedere dag op vertrouwt, kan crashen, daar staan we liever niet bij stil. Voor een klein bedrijf kan dat een financiële ramp tot gevolg hebben. Met CRM in de cloud doen dergelijke situaties zich vrijwel nooit voor, omdat alles wat in de cloud staat geback-upt wordt. Dat betekent dat van elk onderdeel, zoals een server, meerdere kopieën aanwezig zijn in de cloud. Dus als er iets misgaat, wordt dat deel onmiddellijk vervangen en treedt er geen storing op in het systeem. Web gebaseerde CRM-systemen zijn maar liefst 99,99% van de tijd operationeel; dat moet zelfs voor de grootste controlfreak betrouwbaar genoeg zijn…

7. Flexibele mogelijkheden

Bij de invoering van een CRM systeem, beginnen kleine bedrijven meestal met alleen die functionaliteit die belangrijk is bij het uitvoeren van hun huidige werkzaamheden en die van belang zijn voor hun bedrijfsprocessen.

Maar naarmate jouw bedrijf groeit, zou je tot de conclusie kunnen komen dat je bijvoorbeeld meer capaciteit, andere functies en meer geavanceerde modules nodig hebt. In dat geval kan cloudgebaseerde CRM onmiddellijk worden geüpdatet, zodat het weer aansluit bij uw behoeften. Je hoeft nergens op te wachten, je krijgt het direct geleverd. 

8. Verbeterde compatibiliteit

Stand-alone producten hebben nog weinig kans in de huidige IT wereld waarin flexibele integratie vereist is. Vooral bij kleine bedrijven heeft de uitwisseling van informatie tussen reeds beschikbare technologieën de overhand.

Waarom nog investeren in software waarmee je jouw documenten niet kunt openen, jouw contactgegevens niet kunt opslaan en waarin jouw e-mailsysteem niet geïntegreerd is? Compatibiliteit met andere producten en diensten is van doorslaggevend belang voor een lange levensduur en voor de effectiviteit van CRM.

Cloud gebaseerde CRM kan eenvoudig worden geïntegreerd in andere applicaties en software, zoals e-mailclients en Office-producten (Word, Excel, PowerPoint etc.). Door deze compatibiliteit is CRM in de cloud een nóg betere keuze voor het MKB.

Zoek de cloud die jij nodig hebt

We zetten ze nog even op een rij: alle acht redenen waarom CRM in de cloud zeer geschikt is voor het MKB.

Dus als u al weet dat CRM u het volgende kan bieden:

  • centraliseren van jouw klanten database
  • een uitgebreide contacthistorie van jouw klanten
  • onmiddellijke toegang tot een actueel overzicht van jouw verkoopkansen
  • automatisering van jouw taken, bv. vervolgactie bij leads, verkoopdeals die op tijd gesloten worden en betere service
  • waardoor jij jouw klanten aan u bindt

…dan is cloud-based CRM de snelste manier om deze doelen te bereiken, want:

  • het is gemakkelijk in gebruik, • het is toegankelijk
  • het is betaalbaar met lage kosten vooraf
  • aankoop van hardware en onderhoud van software niet nodig
  • er is ondersteuning van meerdere apparaten
  • het is compatibel met producten van derden
  • een hoog niveau van databeveiliging wordt gegarandeerd
  • het is aan te passen aan uw behoeften en veranderde eisen.

Je hoeft alleen nog meer een verstandige keuze te maken: de keuze van een CRM leverancier.

Zorg dat jouw leverancier een flexibele cloud oplossing aanbiedt die kan meegroeien met jouw bedrijf, en dat die oplossing de functionaliteiten heeft waar jij behoefte aan hebt.

Wil je weten welke impact cloud-based CRM op jouw organisatie heeft? Vraag nu een 30 dagen free trial aan.

Test nu gratis