Meld je aan voor Thrive - een serie van nieuwe en originele content die je helpt te groeien!

5 fouten die je beter kunt vermijden in e-mail marketing

Illustratie met brandende brief en brandblusser

E-mail marketing is het meest effectieve marketing medium.

Om deze reden zetten de meeste bedrijven e-mail marketing in.

Dit heeft als gevolg dat er dagelijks meer dan 294 biljoen e-mails worden verstuurd.

Onthoud dit goed wanneer je als bedrijf e-mails richting je klanten gaat versturen, omdat je belangrijkste taak is om op te vallen tussen de honderden e-mails die je klant ongetwijfeld zal ontvangen op dezelfde dag.

Het versturen van een mailing vereist een investering en het is belangrijk dat de tijd die je hierin investeert niet verloren gaat aan het maken van e-mails die niet geopend of gelezen worden.

Om je te helpen niet dezelfde fouten te maken die veel bedrijven maken wanneer ze beginnen met e-mail marketing, hebben we 5 veelgemaakte fouten voor je op een rijtje gezet.

1. Het versturen vanuit donotreply@yourdomain.com

Het versturen van mailings vanuit No-reply@ of DoNotReply@ is niet uitnodigend en zeker niet klantvriendelijk. Als je e-mails verstuurt vanuit een dergelijk mail adres, moet je niet raar opkijken als je open ratio laag is.

Sterker nog, de belangrijkste reden waarom een e-mail wordt geopend of niet, is gebaseerd op de naam van de afzender.reasons-why-people-open-an-email.png

Verstuur je e-mails altijd vanuit een e-mail adres waar je klanten op kunnen reageren en vergeet niet om telefoonnummers en links naar je social profielen te vermelden, zodat het nog makkelijker wordt voor de klant om met je in contact te komen.

Het versturen van een e-mail uit naam van een medewerker binnen je bedrijf, kan je een competitief voordeel opleveren, aangezien 89% van de mailings uit naam van een bedrijf worden verstuurd.

2. Geen aandacht hebben voor mobile

Volgens Constant Contact wordt 61% van alle e-mails geopend op een mobiel apparaat.email-open-rates-by-device-2018.jpg

Meer dan 40% van de mobile gebruikers checkt hun e-mail meer dan vier keer per dag, wat betekent dat het hebben van een mobiel-vriendelijke mailing niet enkel ‘leuk is om te hebben’.  Het is een absolute must!

Toch kwam in ons eigen onderzoek onder 1000 B2B bedrijven naar voren dat 1 op de 5 e-mail campagnes niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

Simpel gezegd – wanneer je mailing niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, ongeacht hoe relevant je boodschap ook is, mensen hem niet lezen.

3. De “one size fits all” aanpak

De meest effectieve manier van marketing is er één die uitgaat van relevantie. De ‘one size fits all’ aanpak werkt niet langer meer (als hij ooit al gewerkt heeft?).

Je boodschap moet relevant zijn voor je lezer. CEO’s hebben bijvoorbeeld niet met dezelfde uitdagingen te maken als eindgebruikers. Dat betekent dat je jouw boodschap moet aanpassen op je ontvanger.

Het slechte nieuws?

Maar 11% van alle e-mail campagnes zijn gesegmenteerd.

Wanneer je jouw lijst met ontvangers segmenteert in verschillende groepen en je boodschap aan de lezer aanpast, merk je dat het doorklikratio stijgt en je meer interactie met je doelgroep krijgt.

We geven je een aantal suggesties hoe je mailings kunt segmenteren:

  • Locatie
  • Functie
  • Branche
  • Bedrijfsgrootte
  • Interesse

4. Het moeilijk maken van e-mails

Eén boodschap, met een duidelijke CTA (call-to-action) is goed begrijpbaar voor de lezer. Of ze ondernemen actie naar aanleiding van je e-mail, of niet.

Wanneer het relevant is (en dat zou het moeten zijn als we terugkijken naar fout #3) is het aannemelijker dat je doelgroep actie onderneemt waardoor het aantal websitebezoeken, aanmeldingen en verkopen stijgt.

Echter, wanneer je meerdere boodschappen in één e-mail stopt, moet de klant meer lezen en meer nadenken. Hoe meer hij moet nadenken,  hoe minder groot de kans dat hij actie onderneemt. Dit is wat we noemen: de paradox van de keuze.

Uit een eigen onderzoek kwam naar boven dat het gemiddeld aantal call-to-actions in een e-mail marketing campagne 3.3 is.

Aan de ene kant van het spectrum heb je e-mail campagnes die gebruik maken van nul (!) call-to-actions en aan de andere kant zagen we campagnes die gebruik maakten van 10 of meer CTA’s.

number-of-cta-per-email-campaign.png

Houd je e-mail marketing campagne zo simpel mogelijk en je merkt dat je hier veel succesvoller mee bent.

Link je boodschap ook altijd aan één landingspagina, waar je klanten gemakkelijk je producten of diensten kunnen kopen.

5. De uitschrijflink verbergen

Soms melden mensen zich aan voor je mailings, maar besluiten ze na 1 of 2 e-mails hebben ontvangen, zich toch weer uit te schrijven.

Je kunt hier op twee manieren mee omgaan:

  1. Zorg dat mensen gemakkelijk de link waarmee ze zich kunnen uitschrijven vinden.
  2. Verstop de uitschrijflink in de footer.

Optie 1 maakt het proces van uitschrijven van je mailing makkelijk voor de klant, terwijl optie 2 in de meeste gevallen voor frustratie zorgt.

Het proces van uitschrijven voor je mailing moet zo gemakkelijk mogelijk zijn voor de klant. Het verstoppen van de uitschrijf knop zorgt er ook niet ineens voor dat iemand die in eerste instantie al niet bij je wil kopen, het nu ineens wel wil.

Verstop de uitschijflink dus niet. Respecteer het ook als mensen zich uitschrijven van je mailing. Stuur ze daarna dan ook geen e-mails meer. Wanneer je dit wel doet, loop je het risico op een boete omdat je dan niet voldoet aan de AVG-richtlijnen.

Conclusie

E-mail marketing is nog steeds het meest geliefde communicatie medium voor klanten en deze marketing strategie zal altijd betere resultaten opleveren dan welk ander marketing kanaal.

Door de bovenstaande tips in je achterhoofd te houden en de meest gemaakte fouten te vermijden, maak je van e-mail marketing je meest succesvolle kanaal.

Een cruciale fout die je kunt maken in e-mail marketing is het rapporteren op de verkeerde metrics. Download de gids ‘KPI’s voor e-mail marketing’ en ontdek op welke metrics je moet rapporteren, en nog belangrijker hoe je deze kunt verbeteren!

Download gratis KPI gids