Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Hoe maak je een e-mail marketing strategie

E-mail marketing presteert beter dan ieder ander marketing kanaal als het aankomt op het genereren van omzet.

Een onderzoek gedaan door Webmarketing123 toont dat 1 op de 3 B2B marketeers vindt dat e-mail marketing de grootste positieve impact heeft op de winst. Op basis hiervan kunnen we zeggen dat e-mail marketing de grote winnaar is en zelfs twee keer zo effectief als het op één na beste marketing kanaal (SEO).B2B-Digital-Channels.png

Eén van de grootste uitdagingen waar B2B marketeers die gebruik maken van e-mail marketing mee te maken krijgen, is de angst dat hun e-mails niet effectief zijn.

Dit komt niet als een verrassing, gezien de hoge concurrentie op het gebied van e-mail marketing en de recente veranderingen op het gebied van privacy met betrekking tot e-mailmarketing en GDPR.

Dat gezegd hebbende, willen we een ding duidelijk maken: je kan zeker succesvol worden met e-mail marketing. Je moet enkel de juiste strategie vinden.

In dit artikel geven we je 7 manieren die je kunnen helpen wanneer je start met e-mail marketing.

1. Maak een plan

Voordat je een e-mail marketing campagne maakt, moet je eerst een plan maken.

Het maken van een plan zal je helpen om je doelstellingen en aanpak te verduidelijken en zelfs te schetsen welke follow-up-e-mails je moet sturen. Dus, wat moet je plan allemaal bevatten?

Hier volgen een aantal vragen die je jezelf vooraf kunt stellen:

  • Wat zijn jouw doelen?
  • Wie zijn jouw lezers?
  • Hoe vaak wil je e-mails versturen?
  • Welke inhoud wil je voor de campagne gebruiken?
  • Hoe lang gaat de campagne duren?
  • Hoe ga je het resultaat meten?

Het hoeft geen gedetailleerd plan te zijn. Wanneer je weinig tijd hebt dan zijn kernpunten prima. Het gaat erom dat je een plan op papier hebt staan om op terug te kunnen vallen indien dat nodig is.

2. Houd de campagne simpel en gestructureerd

Vaak worden er meerdere boodschappen in één campagne gestopt om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Ons advies is om het tegenovergestelde te doen, houd jouw boodschap beknopt, makkelijk leesbaar en relevant. 

Wanneer je nog nooit een e-mail campagne hebt gemaakt zijn de "Four Ps” van Persuasive Email Copywriting van Jack Price een prima uitgangspunt.

De 4 P's helpen om structuur aan te brengen in jouw e-mail campagne zodat jij de aandacht van je lezers kunt vasthouden en ze stimuleert om te reageren. Ze bestaan uit: 

1. Promise
2. Picture 
3. Proof 
4. Push

Begin met jouw klanten te overtuigen (Promise), zoals bijvoorbeeld een oplossing op hun probleem. Laat de lezer vervolgens middels een verhaal een beeld (Picture) vormen over de situatie. Lever bewijs (Proof), dit kan door middel van (case)studies of referenties. Zorg er tenslotte voor dat je duidelijk aangeeft wat de lezer moet doen begeleiding (Push). Dit kan door een link toe te voegen voor het kopen van een product/dienst of een gratis download aan te bieden.

3. Test je e-mailberichten

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw e-mail campagnes uit te proberen. Het hoeft niet duur of tijdrovend te zijn, maar elke e-mail moet op z'n minst door een collega worden nagelezen voordat je op verzenden drukt.

Het is ook belangrijk om jouw e-mailberichten op verschillende apparaten te bekijken. Hoe leest de e-mail op een tablet of mobiele telefoon? Worden de afbeeldingen op de juiste manier in alle e-mailprogramma's weergegeven?

Volgens Constant Contact, 61% van alle e-mailberichten geopend op een mobiel apparaat en dit percentage neemt steeds verder toe.email-open-rates-by-device-2018.jpg

Klanten zullen meerdere apparaten blijven gebruiken om hun e-mails te lezen en jij dient ervoor te zorgen dat jouw bericht op elk apparaat goed te lezen is. 

4. Zorg voor een goede timing

Klanten lezen e-mails op verschillende tijden en om verschillende redenen. Je wilt dus dat jouw e-mail in de inbox van de klant terecht komt wanneer de kans het grootst is dat de klant deze zal lezen. Verplaats u in de positie van de klant. Ga na of jouw klanten hun e-mails 's ochtends vroeg openen, of misschien thuis op de bank aan het eind van de dag. Dit is van invloed op het tijdstip dat je jouw e-mail verstuurt.

Probeer het uit door e-mails op verschillende tijden van de dag en op verschillende dagen van de week te versturen. Zo kun je nagaan wat voor jou en jouw klanten het beste werkt.

Als je ervoor kiest om een e-mail campagne te sturen tijdens de werkweek, blijkt uit onze eigen ervaring dat dinsdagmiddag na 14:00 uur, de meeste e-mails geopend worden.

5. Personaliseer je e-mails

Jouw klanten zullen wellicht veel overeenkomsten hebben, maar in feite zijn ze allemaal heel verschillend. Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze speciaal zijn.

Met CRM software kun je persoonlijke elementen toevoegen aan een e-mail campagne. Hierdoor lijkt de campagne afgestemd te zijn op de afzonderlijke ontvangers. Je bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre jij jouw e-mail campagne personaliseert. 

Mogelijkheden hiervoor zijn:

  • Naam
  • Locatie
  • Aankoop historie
  • Laatste login datum
  • Recente activiteiten

6. Vraag toestemming voor het versturen van e-mails

Het is wettelijk verplicht om toestemming te hebben van de ontvangers voordat een e-mail campagne naar een specifieke doelgroep wordt gestuurd. Wat houdt marketing op basis van toestemming in?

Het is niet alleen beleefd om klanten vooraf toestemming te vragen voor het gebruik van hun e-mailadres voor het versturen van mailings, maar het is ook een vereiste die is vastgelegd in de GDPR-regelgeving die op 25 mei 2018 in werking is getreden.

Marketing goeroe, Seth Godin, vatte de essentie van de op toestemming gebaseerde marketing samen in een blog post uit 2008. En het geldt nog steeds – misschien nu wel meer dan tien jaar geleden.

“Permission marketing is the privilege (not the right) of delivering anticipated, personal and relevant messages to people who actually want to get them... [It] is like dating. You don't start by asking for the sale at first impression. You earn the right, over time, bit by bit.”


Op basis van toestemming gebaseerde marketing vereist dat je klanten vraagt om zich in te schrijven voor het ontvangen van e-mails.

Het opbouwen van een e-mail lijst is zeer tijdrovend maar betaald zich terug in een betere respons omdat personen die zich aanmelden ook echt iets van je willen ontvangen.

7. Meet de resultaten

Zoals bij elk marketinginstrument, is het zaak om de resultaten van uw campagnes te meten. Aan de hand van deze belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's):

  • Percentage e-mails dat wordt ontvangen
  • Percentage e-mails dat wordt geopend 
  • Doorklik percentage

Het ontvangst percentage wordt berekend door het aantal verstuurde e-mails te vergelijken met het aantal e-mails dat bij uw abonnees is afgeleverd. Een e-mail wordt niet afgeleverd als een e-mailadres verwijderd is of niet klopt. 

Het open percentage wordt berekend door het aantal afgeleverde e-mails te vergelijken met het aantal mensen dat de e-mail heeft geopend.

Het doorklikpercentage wordt berekend door het aantal geopende e-mails te vergelijken met het aantal mensen dat op een link of afbeelding in de e-mail klikt.

Door deze KPI's in de gaten te houden, kun je nagaan wat het beste werkt in jouw e-mail campagnes. Als je bijvoorbeeld merkt dat een e-mail campagne met een korte onderwerp regel vaker wordt geopend dan een campagne met een langere onderwerp regel, kun je proberen om de onderwerp regels kort te houden.

Conclusie

Om een succesvolle B2B marketeer te worden, moet je jouw tijd en middelen op zo’n manier inzetten dat ze het meeste opleveren.

Een activiteit die je goede resultaten kan opleveren en niet veel geld vereist, is e-mail marketing.

E-mailmarketing stelt je in staat om met je klant in contact te komen op een manier die geen enkel ander marketingkanaal doet.

Gebruik e-mail marketing om de betrokkenheid van je klanten te vergroten. Stuur e-mails die interesse wekken en geopend worden en zorg ervoor dat de acties die er genomen worden meetbaar zijn.

Als je merkt dat de e-mail campagne niet meteen werkt, troost je dan met het feit dat zelfs de grootste en beste organisaties weleens misgrijpen.

Het is simpelweg een kwestie van meten, testen en … opnieuw proberen!

Wil je aan de slag met e-mailmarketing?

Probeer SuperOffice Marketing. Klik hier voor een gratis demo.

Meer inspirerende content?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt unieke content van bedrijven die wij de afgelopen 30+ jaren hebben geholpen om groei te realiseren.