Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

SuperOffice CRM stroomlijnt onze communicatie

Danny Langbroek Algemeen Directeur

SUPEROFFICE CRM ZET DE KLANT CENTRAAL EN DAT VERHOOGT DE KLANTTEVREDENHEID

Door SuperOffice CRM is alles rondom het verkoopproces en klantrelatie-management inzichtelijk voor alle collega’s. 

Dit biedt vele voordelen:
• SuperOffice CRM heeft in de eerste 2 jaar na gebruik al 25% omzetstijging gerealiseerd voor Elincom. 

• De klantdata wordt vanuit het ERP-systeem ingeladen in SuperOffice CRM. Dit werkt scheelt enorm veel tijd en fouten.

• De standaard e-mail templates zorgen voor snellere opvolging en eenduidige communicatie. Opvolging van aanvragen gebeurd altijd binnen 3 dagen. 

• Doordat Elincom is overgestapt van de onpremise oplossing naar de cloud-oplossing van SuperOffice is er minder IT beheer nodig. Dit bespaart kosten. 

• Het versturen van de nieuwsbrieven gaat heel eenvoudig waardoor klanten vaker geïnspireerd kunnen worden. Klanten met bepaalde interesses kunnen geselecteerd worden om een specifiek aanbod te sturen. Dit stimuleert de verkopen. 

• Door SuperOffice CRM kunnen de activiteiten van buitendienstcollega’s gemonitord worden waardoor het management beter inzicht heeft en hierop bij kan sturen indien nodig. Hierbij valt te denken aan het aantal bezoeken, maar ook contactmomenten met klanten.

Voor het overgaan naar de cloud is door Elincom nog onderzocht of de CRM-oplossing van de ERP-software aanbieder de SuperOffice CRM functies kon vervangen. Echter is gebleken dat dit niet voldeed aan de gestelde eisen.

De cloudoplossing geeft medewerkers via een internetverbinding toegang tot alle klant- en projectgegevens- in realtime. De versnelt niet alleen de interne en externe communicatie. Dankzij kortere responstijden kan Elincom vragen sneller verwerken.

HET BEDRIJF

Elincom, opgericht in 1975, is een gespecialiseerde distributeur van elektronica-productie componenten van internationale topmerken voor industriële automatisering. Met een team van 20 medewerkers bedienen zij meer dan 800 klanten binnen de Benelux. Elincom helpt bij het maken van de juiste keuze. Er komt veel bij kijken bij het inkoopproces van hun klanten; afmetingen en functionaliteit, gewicht en capaciteit maar ook de kwaliteit en kosten. Ze denken mee hoe ze de time to market kunnen verkorten en de risico’s kunnen verkleinen. 

Met de medewerkers in de buitendienst, maar ook op kantoor is Elincom in staat persoonlijke relaties op te bouwen en klanten individuele ondersteuning te bieden. 
Daarbij is een CRM-systeem met up-to-date klantgegevens van essentieel belang. Met het gebruik van SuperOffice maakt Elincom haar klant- en verkoopprocessen nog efficiënter en sneller. Na de overgang van de SuperOffice onpremise oplossing naar de cloud heeft Elincom haar digitale mogelijkheden vele malen vergroot.

ONVOLDOENDE OVERZICHT IN HET VERKOOPPROCES VROEG OM NIEUW AANPAK

Elincom is de spil tussen de fabrikant en de klant. Het is daarbij belangrijk om met alle partijen goed te communiceren en overzicht te hebben voor iedereen. In het verleden werd dit niet centraal gearchiveerd en kon het voorkomen dat medewerkers intern niet op de hoogte waren van afspraken. 

Hierdoor ging er veel tijd verloren bij het zoeken naar de juiste informatie en gingen er regelmatig dingen mis. Onduidelijkheden over orders, prijsafspraken en de status van projecten kwamen dagelijks voor. Wanneer er iemand afwezig was dan kon de klant niet altijd goed bediend worden. Er was geen éénduidig en centraal klantbeeld.

Dit had als gevolg dat er omzet misgelopen werd doordat orders niet doorgingen of niet de juiste marges werden gehanteerd. De overstap naar de concurrent maak je dan natuurlijk wel makkelijker. Hiervoor was het belangrijk om gegevens over (potentiële) klanten en projecten centraal te bundelen.

“SuperOffice is de rode draad door ons bedrijf”,
Danny Langbroek, Algemeen Directeur

OPTIMALE TRANSPARANTIE EN GESTUCTUREERDE GEGEVENS

Al ruim 20 jaar is SuperOffice CRM bij Elincom Electronics in gebruik. Alle medewerkers beschikken hierdoor over de actuele gegevens. De gehele klanthistorie is centraal opgeslagen en met één druk op de knop is dit in een overzicht te bekijken. Alle prijsafspraken, artikelen en lopende offertes zijn in SuperOffice CRM te raadplegen.

De telefooncentrale is gekoppeld aan SuperOffice. Wanneer de klant belt, zien ze wie er belt en krijgen ze direct de juiste klantenkaart in beeld. Hierdoor kunnen ze snel schakelen en deze persoonlijke service wordt door de klanten zeer gewaardeerd. Door de centrale agendafunctie weet nu iedereen exact van elkaar waar ze mee bezig zijn. SuperOffice helpt om het werk op een efficiënte manier te doen. Het ERP-systeem is gekoppeld aan de SuperOffice oplossing. Dubbele invoeren en fouten behoren hiermee tot het verleden.

Elincom profiteert aanzienlijk van het hebben van gestructureerde en het belangrijkste, geüniformeerde klantgegevens. 

GROEI DOOR OPTIMALE DIENSTVERLENING EN AFTER-SALES

De voornaamste reden voor deze groei, is de dienstverlening en service die met SuperOffice CRM gewaarborgd is. Het gaat om de herhalingsaanlopen en het ‘gunnen’ van de order, en daar scoort Elincom bijzonder goed op.

Naast de sales oplossing van SuperOffice maakt Elincom ook gebruik van de marketing oplossing. Hiermee worden nieuwsbrieven verstuurd die voldoen aan de AVG richtlijn. Hiermee houdt Elincom haar klanten op de hoogte van producten en nieuws. Op deze manier vergroot het bedrijf niet alleen het bestaande after-sales potentieel, maar het versterkt ook de klantenbinding. 

"Met SuperOffice is alles zo ingericht dat wij efficënter
werken waardoor we persoonlijke relaties op weten
te bouwen en klanten optimaal ondersteuning bieden"
,

 Danny Langbroek, Algemeen Directeur