7 eenvoudige manieren om je klantenbestand uit te breiden

7 eenvoudige manieren om je klantenbestand uit te breiden

Denk je na over hoe je jouw klantenbestand kunt vergroten?

Eén van de belangrijkste drijfveren voor de waarde van je bedrijf is de waarde van je klanten. 

Het analyseren van de winstgevendheid van klanten en het maximaliseren van de levenslange waarde van een klant zijn zeer belangrijk en essentieel voor elk bedrijf.

Om jouw klantenbestand uit te breiden, is het noodzakelijk om constant in contact te blijven met potentiële en bestaande klanten en hoe meer waarde jouw bedrijf kan bieden, hoe groter de kans dat ze loyaal blijven.

Hieronder vind je 7 eenvoudige manieren om meer klanten binnen te halen en jouw klantenbestand te vergroten.

1. Bied een gratis nieuwsbrief aan

Gratis is iets dat iedereen zich kan veroorloven, van kleine bedrijven tot internationale ondernemingen. Met e-mailmarketing kun je potentiële klanten vanaf het begin laten weten dat je bereid bent om gratis informatie te verstrekken. Als je goede content levert, weten klanten meer over je bedrijf.

2. Vergroot je klantenbestand door om meningen te vragen

Voordat een bezoeker jouw website verlaat, vraag je hem of haar een paar korte vragen in te vullen. Mensen laten graag hun mening weten en vinden het vaak leuk om je te vertellen over hun online en offline ervaringen. 

Je kunt een enquête gebruiken om marktonderzoek uit te voeren, klantervaring te verbeteren en klanttevredenheid te meten.

3. Blijf op de hoogte en behoud uitstekende ondersteuning en klantenservice

Een klant die contact opneemt met de klantenservice over zijn eerste bestelling is net zo belangrijk als een klant die contact opneemt met de klantenservice over zijn tiende bestelling. 

Behandel elke klant met respect en onderneem passende maatregelen. 

Een tevreden klant vertelt waarschijnlijk ten minste drie vrienden over een positieve ervaring en een goede klantenservice leidt tot meer verkopen.

Het beste van alles is dat je alle klantcommunicatie in een CRM oplossing kunt bijhouden.

4. Houd de content van je website actueel

Actuele en informatieve content is één van de belangrijkste elementen die nieuwe bezoekers en potentiële klanten aantrekken. Houd je content up-to-date door een blog te publiceren met het laatste nieuws, belangrijke tips uit whitepapers en actuele onderwerpen binnen jouw branche. 

Nieuwe content zal er ook voor zorgen dat je website gevonden wordt via zoekmachines.

5. Promoot je bedrijf op sociale media

Facebook-gebruikers hebben gemiddeld 338 vrienden. Wanneer je nieuwe content creëert, een nieuw product lanceert of een nieuwe campagne voert, zorg er dan voor dat je dit deelt via de sociale mediakanalen waarop je actief bent. 

Er is geen eenvoudigere manier om je klantenbestand te vergroten dan door waarde te bieden en vervolgens je klanten de promotie te laten doen.

6. Moedig verwijzingen van klanten aan 

Een andere eenvoudige manier om je klantenbestand uit te breiden, is via mond-tot-mondreclame. 

Kortom, het is een gratis vorm van adverteren waarbij de aanbevelingen en authentieke ervaringen van je klanten jouw bedrijf product en/of dienst promoten. 

Met andere woorden, jouw meest tevreden klanten zijn de ambassadeurs van jouw organisatie.

Onze tip is om een loyaltyprogramma op te zetten waarbij klanten nieuwe klanten kunnen aandragen. Hierdoor is de kans groter dat je bestaande klant nieuwe potentiële klanten binnenhaalt door hun positieve ervaring te verspreiden. 

7. Experimenteer met samenwerkingen met influencers

Onze laatste en zevende eenvoudige manier om jouw klantenbestand te vergroten, is door samenwerkingen met influencers of experts in de branche aan te gaan. 

Onderzoek en ontdek welke personen of experts binnen jouw specifieke branche een sterke autoriteit of aanhang hebben waarvan jij denkt dat ze enige betrokkenheid kunnen creëren. 

Werk vervolgens met hen samen aan projecten, creëer content en beveel jouw producten aan en onderschrijf ze. 

Het resultaat?

Het helpt je een breder publiek te bereiken en meer geloofwaardigheid te kweken onder hun volgers. 

Bouwen aan een solide klantenbestand

Marketing is de kunst van het aantrekken en het behouden van klanten.

Als het opbouwen van een solide klantenbestand voor jouw product of dienst iets is wat je wilt bereiken, vergroot de implementatie van de zeven bovenstaande stappen jouw klantenbestand in korte tijd aanzienlijk.

Wil je weten hoe SuperOffice CRM je kan helpen jouw klantenbestand uit te breiden? Vraag vandaag nog een demo aan.