Een prettig werkgevoel: waarom de volgende generatie doel boven winst verkiest

9489_Permission-thrive_1_top_image_1200x640.png

We staan aan het begin van een nieuw tijdperk.

Waarin geld of hebzucht geen drijfveren zijn.

Maar het doel.

Doelgericht zijn betekent je leven zin geven.

Het betekent iets doen dat een positieve impact heeft, niet alleen voor jezelf.

De meeste mensen die de term "doelgericht werk” horen, denken aan hulpverleners met een nobele missie om corruptie, armoede en honger in de  wereld te bestrijden.

Als jij zo iemand bent, bedanken we je en bewonderen we je.

Maar ook je dagelijkse werk kan heel zinvol zijn.

Je Ikigai vinden

We besteden een derde van ons leven aan werk.

In feite zullen we bijna 100.000 uur van ons leven aan het werk zijn. Het is dus essentieel dat je iets doet wat je bevredigend vindt, iets met een doel.

Hoewel veel mensen puur "leven voor het weekend”, betekent een doel in je werk ook dat je blij bent met het begin van de week. Elke maandag word je enthousiast wakker, zie je nieuwe kansen en ben je echt gemotiveerd om weer aan het werk te gaan. Het houdt in dat jij je Ikigai – Japans voor “reden om te leven" – hebt gevonden.

"The real joy in life comes from finding your true purpose and aligning it with what you do every single day."

Tony Robbins, an author, public speaker, life coach, and philanthropist.

Toch worstelen miljoenen mensen ermee om zin aan hun leven te geven.

De meeste loopbaanadviezen stellen voor om af te gaan op je eigen passie in het leven.

Een advies dat niet altijd klopt.

Passie tegenover doel

We kennen het advies allemaal: "Doe gewoon wat je leuk vindt," alsof dat het geheim van succes is.

Hoewel het misschien als inspirerend advies klinkt, brengt het je niet veel verder.

In een onderzoek onder 500 studenten ontdekte het onderzoeksbureau 80000hours.org dat er een enorm verschil is tussen wat studenten leuk vinden en het aantal beschikbare banen dat past bij hun genoemde passie.

Maar liefst 90% van de studenten had een grote passie voor sport, kunst en muziek.

Maar slechts 3% van de beschikbare banen betrof deze sectoren.

In de werkelijkheid is: "Het volgen van je passie" een snelle strategie voor een hoge werkloosheid.

9489_Permission-thrive_1_asset_1_image.png

Harvard Business School professor Jon Jachimowicz doet een eenvoudige, op onderzoek gebaseerde suggestie. “Focus minder op je eigen passies en meer op wat je écht belangrijk vindt.”

“Door je te concentreren op een doel, stem je je werk af op je diepste overtuigingen. Zo neem je ook de verwachting weg dat een carrière op de lange duur (of zelfs grotendeels) alleen maar geluk en zonneschijn zal zijn.”

Maar wat is het verschil tussen passie en doel?

Uiteindelijk komt het hierop neer:

  • passie draait alleen om jezelf. Het is wat je leuk vindt (een hobby). Het is egocentrisch.
  • Het doel heeft met anderen te maken. De manier waarop je anderen kunt helpen en ondersteunen. Het is onbaatzuchtig.

We geven je graag een praktijkvoorbeeld.

  • Passie: jij bent een ondernemer die graag naar cijfers kijkt en gegevens analyseert. Je houdt ervan om rapporten te lezen, de uitkomsten te bespreken met je medewerkers en beslissingen te nemen op basis van informatie om je bedrijf te verbeteren. Jij hebt een directe invloed op de groei.
  • Doel: veel bedrijven vinden het moeilijk om hun gegevens en prestaties te interpreteren en te vertalen naar hun strategie. Met behulp van jouw kennis en ervaring help je andere ondernemers gegevens te gebruiken om de groei van hun bedrijf te stimuleren. Hogere bedrijfsgroei leidt tot meer werkgelegenheid in jouw lokale community.

Doel is onbaatzuchtigheid in zijn ware vorm – een daad om anderen te helpen zonder dat iemand verwacht er voordeel uit te halen.

Gebruik doel dus als jouw kompas!

9489_Permission-thrive_1_asset_2_image.png

Je doel vinden

Je eigen doel vinden gebeurt niet van de ene op de andere dag.

Het begint met jezelf een paar belangrijke vragen te stellen over je werk en je privéleven.

Deze vragen zijn:

  • Wat zijn jouw specifieke sterke punten en vaardigheden?
  • Over welke ervaring(en) beschik je al?
  • Wat vind je echt belangrijk en waarvoor wil jij je inzetten?
  • Hoe besteed je jouw vrije tijd?
  • Als geld geen thema was, wat zou je dan doen?
  • Wat is je grootste prestatie tot dusver? Hoe ben je hierin geslaagd?

Natuurlijk zijn deze vragen nooit meteen (of gemakkelijk) te beantwoorden.

Ze vergen inzet en je moet goed beseffen wie je eigenlijk bent om ze goed te kunnen beantwoorden.

Om je te helpen je doel te vinden, hebben we deze vragen samengesteld in 3 belangrijke categorieën: zelfbewustzijn (persoonlijkheid, vaardigheden), zinvol werk (ervaring, interesses) en het definiëren van succes (prestaties, succes).

Laten we elk van die categorieën eens nader bekijken.

Ontvang de nieuwste SuperOffice Thrive-artikelen in je inbox. Meld je hier aan

 

1. Zelfbewust zijn

Zelfbewustzijn is een belangrijke factor in onze manier van denken, ons gevoel en onze reactie op onze gedachten.

Het gaat erom duidelijk te begrijpen wie je bent – je sterke en zwakke punten, denkbeelden, motivaties en gevoelens. Dit stelt je in staat om andere mensen te begrijpen, hoe zij jou waarnemen, jouw houding en jouw reactie op een bepaald moment.

Waarom is zelfbewustzijn belangrijk?

Zelfbewust zijn help je om:

  • Proactiever te worden, anderen sneller te accepteren en positieve zelfontwikkeling te stimuleren.
  • Creatief en productief te werken en trots te zijn op jezelf en op je werk (wat ook weer zorgt voor zelfvertrouwen).
  • Beter/sneller beslissingen nemen. 
  • Communicatie met collega's te verbeteren en te werken aan een groter zelfvertrouwen en een beter gevoel.
  • langdurige relaties op te bouwen (zowel privé als zakelijk).

Hoewel de meesten van ons geloven dat we zelfbewust zijn, is slechts 10 tot 15% van ons dat werkelijk. Het betekent dat de meesten van ons hun potentieel niet ten volle benutten.

Hoe word je dan zelfbewuster?

Er zijn 6 manieren om zelfbewustzijn op de werkplek te verbeteren.

1. Laat je ego buiten de deur. Als je je zelfbewust wordt, kun je realistischer zijn over jezelf. Dat vergroot het vertrouwen en respect bij anderen doordat jouw ego nooit de doorslag geeft. Collega's en managers respecteren en bewonderen iemand die hun sterktes en zwaktes kent en openstaat om ideeën en advies te vragen aan anderen binnen de organisatie.

Als je je zelfbewust bent en je eigen sterke punten kent, besef je wanneer je er een beroep op moet doen. Nog belangrijker is dat je weet wanneer je kracht moet putten uit anderen.

2. Oefen je bewustwording. Het grootste deel van ons leven speelt zich in ons hoofd af. Vaak zijn we gevangen in onze eigen gedachten, in plaats oplettend en actief te luisteren naar en te reageren op collega's. We communiceren met woorden, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

Besteed dus aandacht aan alle vormen van communicatie bij je interactie met collega's.

3. Wees avontuurlijk. Hoe weet je waar je goed in bent? Hoe weet je wat je leuk vindt? Door nieuwe dingen te proberen en dan te analyseren welk gevoel ons dat geeft, kunnen we vertrouwen op vaardigheden waarin we uitblinken. Het helpt ons ook beter te worden op punten waar we meer ervaring nodig hebben.

4. Durf fouten te maken. Ons wordt al van jongsaf aan geleerd dat falen slecht is. Toch kunnen we alleen groeien door fouten te maken. Wees dus niet bang om een fout te maken. Analyseer zulke fouten en leer ervan, zodat je ze niet herhaalt. Alle grote succesverhalen zijn afkomstig van mensen die telkens weer fouten hebben gemaakt. Falen is soms een vernederend, maar noodzakelijk proces.

"I can accept failure; everyone fails at something. But I can’t accept not trying.” 

Michael Jordan, 6-time NBA champion and renowned American basketball player.

5. Vraag om feedback. Zoek mensen met wie je een sterke band hebt of die je vertrouwt en vraag hen waar je volgens hen goed in bent (sterke punten) en wat je volgens hen misschien niet zo goed kunt (zwakke punten). Dit kunnen ook persoonlijke eigenschappen zijn. Een manier om de feedback eerlijk te houden, is deze anoniem te verzamelen – want anonieme feedback biedt doorgaans meer inzicht en ondersteuning.

6. Evalueer jezelf. Schrijven is een therapeutisch proces. Als je een nieuw project hebt aangenomen of als je een nieuwe carrièrekans ziet, noteer dan welk eindresultaat je ervan verwacht. Na 3, 6 en 9 maanden neem je die notities nog eens door en vergelijk je jouw verwachtingen met de daadwerkelijke uitkomst. Zodra je het “Wat” hebt, vraag je naar het "Waarom” – alleen op die manier kun je waardevol reflecteren en evalueren.

Zodra je bewust wordt van jezelf wordt het ook een stuk makkelijker om een doel te vinden.

Zeker als je begint met je zoektocht naar zinvol werk.

2. Zinvol werk vinden

Zinvol werk is specifiek en persoonlijk voor elk individu.

Wat jij zinvol vindt, kan iets heel anders betekenen voor je collega. Om succesvol te zijn, moet je dus op zoek gaan naar rollen die voor jou belangrijk zijn. Het gaat erom te begrijpen wie jij bent als persoon en wat jij op prijs stelt (zelfbewustzijn).

Je werk waardevol vinden, het gevoel hebben dat het onze samenleving ten goede komt of dat je iets doet wat anderen waarderen, wordt een belangrijke drijfveer voor de keuze van mensen over hun manier van werken. Het zorgt voor de grootste toename van geluk op het werk.

Natuurlijk wil iedereen een doel en zin vinden in zijn of haar loopbaan, maar hoe kun je dat bereiken? Kun je in de praktijk stappen zetten om ervoor te zorgen dat je niet alleen afwacht tot er iets nieuws gebeurt – want het geluk ligt niet voor het oprapen.

Helaas leert niemand ons hoe we zinvol werk kunnen vinden.

Vaak kiezen we een baan op basis van salaris, locatie of carrièremogelijkheden. Maar deze aspecten vertalen zich zelden in plezier aan het werk op lange termijn.

Als je zinvol werk wilt vinden, iets waar je echt om geeft, dan moet je actie ondernemen. Hier zijn 6 grondbeginselen om werk te vinden waar je blij van wordt.

1. Begrijpen wat jij zinvol vindt

Zinvol werk vinden heeft voor iedereen een andere inhoud. Je moet dus begrijpen wat het voor jou inhoudt.

Volgens Nathaniel Koloc, CEO van ReWork, zijn er vier categorieën om rekening mee te houden:

  • Achtergrond. Wat wil jij bereiken? Welke indruk wil jij achterlaten?
  • Meesterschap. Wat doe je bijzonder graag? Wat doe je om die vaardigheid te verbeteren?
  • Vrijheid. Biedt het werk je de voordelen voor de levensstijl waaraan jij de voorkeur geeft?
  • Afstemming. Voel jij je echt thuis op het werk of in de omgeving? Komen jouw waarden overeen met je omgeving?

De antwoorden op deze vragen variëren per mens. Als je echter op zoek bent naar zinvol werk, beantwoord dan deze vragen en rangschik de categorieën overzichtelijk op basis van jouw waardering.

Zo'n overzicht helpt bij jouw beslissingen en is heel bruikbaar om toekomstige kansen te evalueren, zoals een nieuw project in je huidige functie, een baan bij een ander bedrijf of een nieuw carrièrepad.

2. Kom erachter wat jou blij maakt

Denk eens na over de voorbije week: wat maakte jou gelukkig en voldaan? Welke taken heb je uitgevoerd die je graag deed? Welke taken vond je frustrerend of moeilijk? Schrijf ze op.

Probeer een overeenkomsten te vinden tussen de dingen die je blij maken en die je leuk vindt.

Laten we bijvoorbeeld aannemen dat je momenteel bij de klantenservice werkt. Je schrijft graag en communiceert graag met klanten. Maar inkomende gesprekken vind je frustrerend, omdat één van je zwakke punten telefonische communicatie is.

In dit geval kan een rol in marketing beter bij je passen. Je kunt nog steeds schrijven en communiceren, zonder je zorgen te hoeven maken over telefoongesprekken met klanten.

"The Holy grail of life, professionally, is to love what you're doing and be good at it."

Gary Vaynerchuck, an entrepreneur, speaker and New York Times bestselling author.

3. Probeer het uit. Verzamel ervaringen

In het voorbeeld hierboven, kun je contact opnemen met de marketingafdeling en vragen of je hen kunt ondersteunen met nieuwe content, een e-mailmarketingcampagne of een persbericht. Als dat geen optie is, maak dan een "zijstap". Je kunt online bijdragen aan één van de vele websites van het bedrijf of bied je "schrijfdiensten" aan vrienden, familie of contacten aan op LinkedIn.

Een andere manier om uit te vinden of het voor jou de juiste oplossing is, is om te praten met mensen die je bewondert en die hetzelfde carrièrepad hebben afgelegd. Of het nu gaat om contentmarketeers, freelance schrijvers of bloggers. Neem contact met hen op en ontmoet ze, indien mogelijk, persoonlijk. Luister naar hun visie op jouw beoogde carrière.

4. Organiseer je financiën

De meeste mensen geven hun zoektocht naar zinvol werk op omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om 12-18 maanden naar werk te zoeken. Probeer voor jezelf geld te sparen om de sprong te kunnen wagen zonder in financiële problemen te komen! 

"You know you are on the road to success if you would do your job, and not be paid for it."

Oprah Winfrey, an American talk show host, actress, television producer, media executive, and philanthropist.

5. Het is nooit te laat

Natuurlijk is het gemakkelijker om meer risico's te nemen als je 20 bent. Maar werken tot je 65 bent en dan met pensioen gaan is verleden tijd. In veel gevallen ga je waarschijnlijk niet eens met pensioen!

Als je 50 bent, heb je nog 25 tot 30 jaar beroepsleven voor de boeg. Denk daar eens over na. Vijfentwintig jaar meer. Het is nooit te laat om een nieuw doel te vinden. Jouw doel. Zou je de komende drie decennia iets willen doen dat nuttig of zinvol is?

6. Gun je de tijd om na te denken

Of het nou één keer per week is, of om de paar weken, plan tijd in je carrière om na te denken over je vorderingen. Soms – ook al zijn het maar een paar minuten – kun je de tijd nemen om na te denken. Bekijk wat er werkt en welke punten je kunt verbeteren. Zinvol werk vinden is een doorlopend project. Door te reflecteren kun je van koers veranderen wanneer dat nodig is, zodat je op het juiste carrièrepad blijft.

Werk met inhoud geeft je het gevoel doelgericht bezig te zijn, maar is dat genoeg?

Zou je dat zelf ook als geslaagd bestempelen? Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat succes voor jou betekent.

3. Succes opnieuw definiëren

Winst bepaalt vaak wat succes is.

Winnen in het leven, in je carrière en ten koste van alles.

Maar als iemand wint, verliest er iemand anders. Al vanaf jonge leeftijd wordt ons geleerd dat verlies gelijk staat aan falen.

- Niet de beste in de abstracte vakken? Mislukking
- Als derde gefinisht in de sprint over 100 meter? Mislukking.

Maar dat horen we niet alleen als we jong zijn. Hetzelfde geldt ook later in het leven.

- Ontslagen op je werk? Mislukking.
- De promotie die je wilde misgelopen? Mislukking.

Winst staat altijd tegenover verlies. Het is succes of mislukking.

"Failure is not the opposite of success, it's part of success."

Arianna Huffington, a published author, a co-founder of The Huffington Post and the founder of Thrive Global.

Je hebt je leven zelf in de hand. De manier waarop je succes, je levensdoelen en je prestaties definieert, is van jou en van niemand anders.

Daarom begint doelgericht werken door zelfbewust te worden en zin te vinden in je werk. Zodra die twee punten in orde zijn, besef je dat succes niet langer draait om status, vermogen of erkenning. Het gaat erom wat jij wilt.

Als je een doel voor ogen hebt, weet wie jij bent (zelfbewust) en iets doet dat voldoening en plezier in je leven biedt (zinvol werk), dan ben je succesvol.

Dan heb je al gewonnen.

"Success is liking yourself, liking what you do, and liking how you do it."

Maya Angelou, an American poet, memoirist and civil rights activist.