Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Wat zijn de 3 typen CRM? Aanbevelingen, voorbeelden en tips voor best practices

CRM platforms zijn allemaal verschillend.

Elk CRM type dient een ander doel en doelgroep.

Ze hebben ook verschillende prijssegmenten en een uniek adoptieproces dat aan individuele behoeften voldoet. Tot slot verschillen CRM-systemen in de manier waarop ze zijn opgebouwd en hoe bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen.

Als je net begint aan jouw zoektocht naar het juiste CRM voor jouw organisatie, laten we je de 3 typen CRM zien - analytisch, operationeel en collaboratief, en hoe ze van elkaar verschillen.

We delen ook gebruikssituaties en aanbevelingen met u om u te helpen beslissen.

De 3 typen CRM

analytical-operational-collaborative-crm.png

De 3 typen CRM zijn analytisch, operationeel en collaboratief:

  • Analytisch gebruikt gegevens als de basis van het platform.
  • Operationeel is gebaseerd op het automatiseren van de werkprocessen.
  • Collaboratief zorgt voor het stroomlijnen van verkoop, marketing en klantenserviceprocessen.

Laten we elk type CRM eens nader bekijken.

1. Analytische CRM

Een analytische CRM oplossing helpt je bij het verzamelen van gegevens, inzichten en informatie, zodat je de juiste actie kunt ondernemen en bedrijfsgroei stimuleert.

Een analytische CRM oplossing bevat doorgaans functionaliteit zoals:

  • OLAP (Online analytical processing): Grote hoeveelheden gegevens tegelijk organiseren. Het kan je ook helpen de toekomst te 'voorspellen' met jouw CRM oplossing, door potentiële trends en kansen te belichten.
  • Data warehouse: Een centrale die gegevens uit meerdere systemen verzamelt en archiveert. Is het meest geschikt voor het organiseren van gegevens die in bedrijfsrapporten kunnen worden gebruikt.
  • Datamining: Analyseren van gegevens om bedrijfsproblemen op te lossen door patronen en verbanden vast te stellen.

Is een analytisch CRM-systeem iets voor jou?

Een analytisch CRM oplossing is het meest geschikt voor bedrijven die gericht zijn op data-driven decision making. De gebruikers van een analytisch CRM oplossing zijn veelal gegevensanalisten, medewerkers in de finance en business intelligence managers, wanneer de CRM database uit duizenden (of miljoenen) contacten bestaat.

Voorbeelden van een operationeel CRM oplossing zijn Zoho, Insightly en Bitrix24.

Hoe kunnen verkoop-, marketing- en klantenservicemedewerkers hun voordeel doen met een analytisch CRM-systeem?

  • Verkoop: Gebruik de analytische CRM oplossing om het aantal B2B verkopen afgesloten over een bepaalde periode te vergelijken en te begrijpen met welk type klant jouw bedrijf de meeste orders sluit.
  • Marketing: Gebruik de analytische CRM oplossing om doeltreffendheid te meten van jouw B2B marketingcampagnes.
  • Klantenservice: Gebruik de analytische CRM oplossing om inzicht te krijgen in hoe frequent jouw klantencommunicatie op bepaalde momenten is, waardoor u beter kunt begrijpen wanneer je meer medewerkers nodig hebt.

2. Operationele CRM

Een operationeel CRM oplossing helpt je om meer te doen met minder.

Operationele CRM-systemen zijn ontworpen om bedrijfsprocessen te automatiseren en te stroomlijnen om nieuwe klanten te werven en klantenbinding te verbeteren.

Is een operationeel CRM-systeem iets voor jou?

Een operationele CRM oplossing is het meest geschikt voor bedrijven die weinig middelen hebben en op zoek zijn naar manieren om terugkerende taken te minimaliseren door automatisering van verkoop en marketing. De gebruikers van operationele CRM oplossingen zijn veelal klantgerichte teams, zoals verkoop en marketing.

Voorbeelden van een operationeel CRM zijn HubSpot, Pipedrive en Salesforce.

Hoe kunnen verkoop-, marketing- en klantenserviceteams hun voordeel doen met een operationeel CRM oplossing?

  • Verkoop: Gebruik de operationele CRM oplossing om stappen in het verkoopproces te automatiseren, zoals afspraken en follow-up e-mails.
  • Marketing: Gebruik jouw operationele CRM oplossing voor leadnurturing van leads in verschillende stadia van de customer journey.
  • Klantenservice: Gebruik de operationele CRM oplossing om automatische bevestigingen per mail te sturen of om dringende gevallen automatisch te escaleren.

3. Collaboratieve CRM

Een collaboratieve CRM oplossing verbetert de interne communicatie.Het zorgt voor het stroomlijnen van verkoop, marketing en klantenserviceprocessen. Ook helpt het je met externe communicatie door een naadloze verbinding met jouw distributeurs, partners en leveranciers tot stand te brengen.

Is een collaboratief CRM-systeem iets voor jou?

Een collaboratief CRM-systeem is het meest geschikt voor bedrijven die klantgericht zijn en die de klantervaring willen verbeteren. Als bedrijfsbreed platform wordt een collaboratief CRM door iedereen in het bedrijf gebruikt, niet alleen door klantgerichte teams.

Voorbeelden van een collaboratief CRM zijn Sage CRM, Dynamics 365 en Copper.

Hoe kunnen verkoop-, marketing- en klantenserviceteams hun voordeel doen met een collaboratief CRM?

  • Verkoop: Gebruik de collaboratieve CRM oplossing om nieuwe prospects aan een specifieke marketingcampagne toe te wijzen.
  • Marketing: Gebruik het CRM-systeem om hot leads toe te wijzen aan specifieke verkopers op basis van e-mailcampagnes waarmee ze actie ondernomen hebben.
  • Klantenservice: Gebruik een collaboratieve CRM oplossing om verkoopmanagers in te seinen als een klant contact heeft opgenomen met klantondersteuning om meer gebruikerslicenties te vragen.

Welk type CRM is SuperOffice CRM?

Het is je misschien opgevallen dat SuperOffice CRM ontbreekt in de bovenstaande voorbeelden.

De reden is simpel - SuperOffice CRM is een analytisch, operationeel en collaboratief CRM. Dat is wat het uniek maakt!

business-insights.jpg

In tegenstelling tot andere platforms, is SuperOffice CRM vanaf het begin gebouwd voor klantgerichte teams. En het is het enige platform dat dezelfde technologie en UI gebruikt voor verkoop, marketing en service functies. Dat zorgt voor een supersnel adoptieproces!).

Is SuperOffice CRM iets voor jou?

SuperOffice CRM is ontworpen voor bedrijven die CRM zien als cruciaal voor het succes van hun bedrijf. De meeste gebruikers die met SuperOffice CRM werken zijn werkzaam in verkoop, marketing en klantenservice. Echter, alle SuperOffice medewerkers, inclusief mensen van IT, boekhouding, administratie, en het management - maken dagelijks gebruik van SuperOffice CRM!

Hoe kunnen verkoop-, marketing- en klantenserviceteams hun voordeel doen met SuperOffice CRM?

  • Analytisch CRM: Beheer jouw verkooppijplijn beter met onze kant-en-klare rapporten. Krijg inzicht in welke orders stagneren en welke prospects dichter bij een aankoop staan. Verkoopmanagers kunnen een overzicht krijgen van de prestaties van alle verkopers met onze CRM dashboards.
  • Operationeel CRM: Automatiseer het aanmeldproces voor leads in marketing van webformulieren en landingspagina's. Geen handmatige en tijdrovende e-mailcampagnes meer. Automatiseer de communicatie terwijl je het persoonlijk houdt.
  • Collaboratief CRM: Plaats de klant centraal in jouw organisatie en geef iedereen dezelfde toegang om de historie van interactie en communicatie te bekijken - zo krijgt iedereen de nodige context om een betere ervaring te leveren.

Conclusie

Er zijn 3 typen CRM-platforms.

Je kunt kiezen uit een analytisch, operationeel of collaboratief CRM oplossing om jouw bedrijf te ondersteunen.

  • Kies voor een analytische CRM oplossing als je de belangrijkste metriek over jouw klanten in handen wilt krijgen om meer strategische beslissingen te nemen.
  • Kies voor een operationele CRM oplossing als je de automatisering binnen jouw bedrijf wilt verhogen - of het nu om verkoop of marketing gaat.
  • Kies een collaboratieve CRM oplossing als je de transparantie van klantgegevens bij alle medewerkers wilt vergroten.

Maar er is ook nog een vierde optie!

Kies SuperOffice CRM als je de beste CRM software wilt om jou te helpen:

  • Gebruik analytics om slimmere zakelijke beslissingen te nemen en actie te ondernemen.
  • Automatiseer bestaande processen en verminder tijdrovende terugkomende taken.
  • Verbeter de samenwerking, voorkom fouten en verbeter de klantervaring.

Naar welk type CRM-systeem gaat jouw voorkeur uit?

Wil je meer weten over SuperOffice CRM?

Plan een demo met één van onze experts. Wij leiden je door de analytische, operationele en collaboratieve delen van onze CRM oplossing. Het belangrijkste is dat we je laten zien hoe je CRM gebruikt om jouw bedrijf te laten groeien!