Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

9 praktijkvoorbeelden van CRM-automation (voor sales-, marketing- en klantenserviceteams)

CRM automation

Robots, automatisering en AI nemen de wereld niet over – ze nemen ook onze banen niet over.

Automatisering is een facilitator. Het helpt onze werklast.

Bedrijfsautomatisering is niet anders.

In feite, is automatisering van bedrijfsprocessen (BPA) big business!

De BPA-markt zal naar verwachting in de komende vier jaar verdubbelen, van $9 miljard in 2020 tot meer dan $19 miljard in 2026.

De reden? Bedrijven zien de echte waarde in het automatiseren van bedrijfsprocessen.

Bedrijven die hun bedrijfsprocessen automatiseren:

  •  Genereren 39% hogere omzetgroei
  • Verdienen 60% hogere winstgevendheid
  • Overtreffen hun financiële doelen

Het is ook een geweldige manier om de productiviteit en het werkplezier te verhogen!

En bedrijven die hun processen niet automatiseren? Zij verliezen elk jaar 20-30% van hun omzet door handmatige, inefficiënte processen. 

Maar wat is dan de uitdaging? Bijna de helft (42%) van alle bedrijven heeft geen strategie om iets te automatiseren.

Natuurlijk, het idee van automatisering is leuk, maar waar beginnen ze?

Erger nog, het zijn klantgerichte teams (d.w.z. verkoop, marketing en service) waar automatisering echt ontbreekt - afdelingen waar de grootste kansen liggen!

Automation implementation in sales is lagging

Zeker als je die data centraliseert in een CRM-oplossing.

We willen je inspireren om zoveel mogelijk taken te automatiseren.

9 voorbeelden van CRM-automation

Hier zijn 9 praktijkvoorbeelden van CRM-automation voor b2b-verkoop, b2b marketing en klantenserviceteams.

Voorbeelden van automation voor verkoop


1. Geef prioriteit aan belangrijke leads

Op welke verkoopkansen richten verkopers zich eerst?

Wij hoeven hier geen tijd aan te besteden. Je kunt het automatiseren!

Creëer een Service Level Agreement (SLA) die leads die overeenkomen met je ideale klantprofiel (ICP) direct doorzetten naar de juiste verkoper. Bij deze leads heb je de hoogste kans van slagen dus geef je ze prioriteit en reageer je sneller.

Customer profile

 2. Bereik klanten die niet betrokken zijn

Hoe weet je wanneer een klant stopt met het gebruik van je product?

In de meeste gevallen komen je verkopers er pas achter wanneer klanten stoppen met je product te kopen of geen dienstverlening meer afnemen. 

Maar dat kun je veranderen met automatisering! Door proactief te zijn en contact op te nemen met klanten wanneer je de betrokkenheid ziet afnemen, je kunt alle uitdagingen die ze hebben van tevoren wegnemen - en voordat het te laat is. 

Of het nu gaat om producttraining, ondersteuning bij onboarding of functie gerelateerde vragen, creëer een automatisch bedrijfsproces die verkopers op de hoogte brengt wanneer de betrokkenheid valt. Hiermee houd je grip op je klanten en blijven ze betrokken.

3. Proactieve abonnementsverlenging

De meeste klanten zijn niet dagelijks met hun (abonnements)kosten bezig - totdat ze een jaarlijkse verlengingsmail ontvangen. Als je recentelijk geen contact hebt gehad met deze klant krijgt deze e-mail meer aandacht. Hier kun je eenvoudig op inspelen. 

Stuur, vier weken voordat de verlengingsmail, een geautomatiseerde e-mail aan en vraag hoe het met ze gaat en hoe je ze kunt helpen. Informeer ze ook dat er een alweer een jaar voorbij is en dat je ze waardeert als klant zodat ze voorbereid zijn als de jaarlijkse verleningsmail komt.

Het is een eenvoudige 'check-in'-e-mail die je klanten laat zien dat je om ze geeft.

Voorbeelden van automation voor marketing


4. Ga het gesprek aan als mensen zich aanmelden

Het juiste moment om te communiceren met prospects of klanten is direct nadat ze zich hebben aangemeld. In feite, welkom e-mails zijn de beste e-mail campagnes en genereren meer omzet!

Welcome emails results

Natuurlijk, kun je handmatig een reactie sturen maar dit kun je ook eenvoudig automatiseren.

Met behulp van CRM-technologie, kun je een geautomatiseerde e-mail maken die wordt geactiveerd telkens wanneer een nieuw contact wordt toegevoegd aan je CRM-database. Bedank ze in de e-mail voor het aanmelden en bied zelfs exclusieve kortingen of nodig ze uit voor een aankomend evenement. 

Je hebt hun toestemming om met ze te communiceren. Gebruik het verstandig.

5. Deel hot leads met verkopers

Verkoop en marketingteams worden steeds vaker één team en dat biedt kansen.

Een manier om de relatie te verbeteren is om automatisch hot leads door te geven aan verkopers zodra ze klaar zijn om te kopen. Je kunt leadscores gebruiken of een eenvoudige volgorde van bezoeken aan pagina's, beide zijn prima.

Zorg ervoor dat verkopers betrokken zijn bij het opstellen van deze criteria, zodat jullie het allebei eens zijn over wat een 'hot lead' is. Zodra een koper een specifiek criterium heeft bereikt (bijv. leadscore 70+ of bezoek van de prijspagina), kan de lead automatisch worden toegewezen aan een verkoper om op te volgen

Op deze manier dragen marketingteams bij aan de omzet en gebruiken verkopers hun tijd om te verkopen. Perfect!

6. Personaliseer marketingcampagnes voor klanten

Klanten willen personalisatie. Sterker nog, ze zijn zelfs bereid om er meer voor te betalen!

Dus, waarom niet voldoen aan hun verwachtingen en deze processen automatiseren.

Hier is een slimme manier om CRM-automation, e-mailmarketing en personalisatie te combineren. 

Hier gebruiken we SuperOffice als voorbeeld. We hebben dus vier producten: CRM, verkoop, Marketing en Service.

Met behulp van onze CRM-integratie met e-Marketeer kunnen we een lijst maken van klanten gebruik maken van Verkoop en Marketing functionaliteit, maar geen Service. Met behulp van die lijst als basis, kunnen we een geautomatiseerde klantmarketingcampagne creëren die een e-mail verzendt elke keer dat iemand van de lijst onze productpagina Service bezoekt.

Deze geldt ook voor al onze producten. We kunnen nieuwe klantenlijsten maken met klanten die gebruik maken van Sales en Service, en klantenlijsten die gebruik maken van marketing en Service. Elke keer dat ze een productpagina bezoeken van een product dat ze niet gebruiken, kan een geautomatiseerde e-mail worden verzonden. 

Deze campagnes zijn gepersonaliseerd en relevant voor de klant en genereren inkomsten voor het bedrijf.

Voorbeelden van automation voor klantenservice


7. Laat klanten weten dat je aan hun probleem werkt

Het lijkt heel simpel maar 90% van de bedrijven erkent of informeert de klant niet dat er een e-mail is ontvangen.Customer service automation

Weet je wat er gebeurt als een klant contact met je opneemt, maar niet weet of je zijn e-mail hebt ontvangen of niet? 

Als je contact opneemt met een bedrijf en er is geen bevestiging, is de kans groot dat je contact opneemt via een ander kanaal. Dit is kostbaar voor het bedrijf en tijdrovend voor de klant.

Maar wat doe je als klant meestal als je een geautomatiseerde e-mail ontvangt waarin staat dat ze aan het probleem werken? Waarschijnlijk wacht je, toch? En probeer je ze niet via een ander kanaal te bereiken.

Ons advies: automatiseer deze e-mail! Vertel klanten dat je aan hun probleem werkt. Het is zo eenvoudig.

 8. Kan ik je nog ergens anders mee helpen?

Soms krijg je een vraag van een klant en probeer je die op te lossen, maar weet je niet zeker of het je gelukt is. Je reageert erop en gaat ervan uit dat ze nu weer tevreden zijn.

Maar wat als je automatisch een vervolg-e-mail verstuurd om te zien of je ze nog mee van dienst kunt zijn?

Je kunt drie tot vier dagen nadat de e-mail is verzonden een geautomatiseerde e-mail sturen om erachter te komen:

  • Of er nog iets is waarmee je ze kunt helpen?
  • Of ze tevreden zijn met de kwaliteit van de klantenservice?
  • Of je het ticket kunt sluiten?
  •  (Al het bovenstaande).

Het is maar één e-mail, maar het heeft een enorme impact op de klant.

Minder dan 3% van alle bedrijven verzendt deze e-mails.

9. Neem contact op met klanten die een lage NPS-score geven

NPS helpt je te begrijpen wat je klanten van je denken.

Het is een eenvoudig beoordelingssysteem dat door duizenden bedrijven wordt gebruikt. Hoe hoger de score, hoe succesvoller je bedrijf is in het tevredenstellen van je klanten.

NPS

Maar wat gebeurt er als een klant je beoordeelt met een lage score?

Als je snel reageert en naar hun feedback luistert, is de kans veel groter dat ze je in de toekomst een hogere score geven. Je kunt dit beïnvloeden door middel van automatisering.

Creëer een geautomatiseerd proces voor elke keer dat een klant je een lage score geeft. Wat is een lage score? Je kunt beslissen, maar we raden je aan deze e-mail te sturen naar klanten die een NPS van 7 of lager geven.

Gebruik de e-mail om een gesprek met de klant voor te stellen en probeer hun ervaringen en , verwachtingen te bespreken. Het is niet alleen een geweldige manier om rechtstreeks met klanten te praten, het is ook een geweldige manier om de klantervaring te verbeteren.

Conclusie

Het concept van het automatiseren van bedrijfsprocessen is eenvoudig: elimineer handmatige en repetitieve taken. 

Op deze manier heb je tijd over die je kunt gebruiken voor:

Uiteindelijk stelt CRM-automation medewerkers in staat om zich te concentreren op wat er echt toe doet: het opbouwen van klantrelaties. En dat is de kern van wat SuperOffice CRM doet.

Ons CRM-platform stelt de klant centraal in je organisatie. Wij laten je graag zien hoe je SuperOffice kunt inzetten voor jouw organisatie. Vraag een gratis demo aan en wij laten je graag zie hoe je bedrijfsprocessen kunt automatiseren.

Vraag een gratis demo aan