Meld je aan voor Thrive - een reeks speciale content om je relaties te laten groeien

SuperOffice is het kloppende hart van onze verkoop en zorgt ervoor dat onze business groeit

Marc van den Berg, Manager Direct Sales Nederland

SUPEROFFICE IS HET KLOPPENDE HART VAN ONZE VERKOOP EN ZORGT ERVOOR DAT ONZE BUSINESS GROEIT

Dit is een verhaal over hoe Sharp Electronics Benelux erin slaagde alle klantgerelateerde informatie te centraliseren en haar ambitieuze verkoopprocessen te ondersteunen.

Sharp was zich bewust van de belangrijkste zakelijke uitdagingen die ervoor zorgden dat zij hun doelen niet bereikten:

  • Ze maakten gebruik van een oud systeem wat niet uitnodigde om ermee te werken; daardoor was ook de data die erin stond niet up-to-date;
  • Ze misten een panoramisch overzicht van alle klantgegevens die gemakkelijk op één plaats konden worden geraadpleegd;
  • Ze maakten gebruik van talrijke (afzonderlijke) gegevensbeheersystemen die moeilijk te consolideren waren;

Daarnaast was er geen ondersteuning om de oplossing mobiel te gebruiken en liet de snelheid en de toegankelijkheid ook te wensen over. Om deze uitdagingen op te lossen, besloot Sharp dat het tijd was voor verandering.

HET BEDRIJF

Sharp, in 1912 opgericht als Japanse onderneming, staat wereldwijd bekend om haar unieke elektronicaproducten en -oplossingen en blijft met innovaties komen in tal van productcategorieën.

Het ontstaan van ons bedrijf komt voort uit het uitvinden van de "Ever Sharp pencil", een mechanisch vulpotlood wat altijd scherp blijft en daarvan is de naam Sharp van afgeleid. Vanuit deze ontwikkeling  heeft Sharp een enorme diversiteit aan nieuwe en innovatieve producten ontwikkeld zoals bijvoorbeeld de allereerste rekenmachines met een LCD display. Maar dat was slechts het begin.

Al meer dan een eeuw zijn ze bezig met het innoveren van producten en hebben ze vele bekroonde producten en diensten ontwikkeld op het gebied van Printoplossingen, IT-services, Professionele Displays en Energy Solutions.

De beslissing om SuperOffice CRM te implementeren als het belangrijkste klantrelatie systeem was enerzijds gebaseerd op interviews met medewerkers en anderzijds op de relatie die er al was met SuperOffice omdat andere Europese vestigingen van Sharp er al gebruik van maakten. Qua functionaliteit is vooral gekeken naar schaalbaarheid, integratie en gebruikersvriendelijkheid.

De kernprocessen waar SuperOffice voor ingezet wordt is met name alles omtrent verkoop, denk hierbij aan sales funnel, forecast follow-up en sturing hiervan door middel van real-time Dashboards.

Wat heeft Sharp bereikt nadat ze SuperOffice CRM hebben geïmplementeerd?

ONDERSTEUNING VOOR AMBITIEUS VERKOOPPROCES

Sharp Electronics Benelux stelt hoge eisen aan haar verkoopproces. Dit betekent dat de agenda van elke verkoper vol staat met afspraken en verwachtingen over verkoopsuccessen.

Tegelijkertijd houdt SuperOffice CRM de volledige contacthistorie bij, toont het de status van alle onderhandelingen en bewaart het communicatie notities en diverse contract gegevens. Dit betekent dat het sales team altijd op de hoogte is van wat er speelt bij de klant, waardoor verkoopkansen (upsell en cross-sell) makkelijker te identificeren zijn.

De voorspelbaarheid van kansen zorgt voor een betere forecasting en door het strikte beleid wat hierop gevoerd wordt is deze altijd up-to-date en betrouwbaar. Het raadplegen van de Dashboards kost slechts een fractie van de inspanningen ten opzichte van de Excellijsten die voorheen werden gebruikt.

“Administratieve druk omlaag betekent effectieve sales tijd en klanttevredenheid omhoog, dit is een continue
balacing act waar ik als manager op acteer”,
Marc van den Berg, Manager Direct Sales Nederland.

VERHOOGDE ACCEPTATIE BIJ MEDEWERKERS

Verkoopmedewerkers zijn vaak individuen die allemaal hun eigen manier van werken hebben. Het is dan ook opmerkelijk dat zelfs medewerkers die in eerste instantie terughoudend waren over de CRM-oplossing, nu echte voorstanders zijn geworden.

De gebruiksvriendelijkheid van SuperOffice CRM heeft geleid tot een aantal echte "aha" momenten, omdat gebruikers snel de toegevoegde waarde inzagen.

SuperOffice staat centraal in alle kick-off meetings met sales. Sharp bespaart veel tijd omdat alle verkoopgerelateerde processen geborgd zijn. Dat merken de klanten en dat is ook terug te zien in de klanttevredenheid.

GESTRUCTUREERDE EN GEUNIFORMEERDE GEGEVENS

Dubbele invoeren en fouten behoren tot het verleden. Sharp profiteert aanzienlijk van het hebben van gestructureerde en het belangrijkste, geüniformeerde klantgegevens. Customer centric policy begint met het goed vastleggen van data.

Dit is te danken aan het feit dat SuperOffice CRM als leidend systeem fungeert. Er is een koppeling  voor het machinebeheer. Deze gegevens zijn ook te raadplegen in SuperOffice en hier begint ook de customer centric policy, het goed vastleggen van data.

Door de juiste data kan Sharp ook een pro-actief beleid op machinebeheer uitvoeren. Door deze aanpak vermindert het klantverloop en dat is een groot voordeel in de zeer competitieve markt waarin Sharp zich bevindt.

VOLDOENDE OPERATIONALE TRANSPARANTIE

Bij Sharp Electroncis Benelux  wordt SuperOffice CRM gebruikt door verkoopmedewerkers, presales en het executive management. De oplossing moet geen bewakingsssyteem voor medewerkers zijn, het moet een hulpmiddel zijn om hun werk op een efficiente manier te doen.

"Onze contactpersonen bij SuperOffice zijn er
altijd voor ons met hun expertise"
,
 Jesse Tolboom, Digital Marketing & Communications Marketeer.

"Het project heeft ons aan elkaar gelast, en nu, wanneer we tegen een probleem aanlopen of een support verzoek indienen bij SuperOffice, wordt dit direct afgehandeld via korte, directe kanalen. Ze denken mee in oplossingen en wij hebben een partner gevonden in SuperOffice".