Verklein de kloof tussen Verkoop en Marketing!
Er is een enorme verschuiving opgetreden in de manier waarop we beslissingen nemen, zowel privé als zakelijk. We hebben een overvloed aan informatie tot onze beschikking en kunnen daardoor goed geïnformeerd beslissingen nemen. Veel bedrijven hebben deze nieuwe realiteit echter nog niet omarmd en proberen ons nog steeds te verkopen in plaats van ons te helpen kopen.
We denken er misschien niet dagelijks over na, maar het is fascinerend om te zien hoe onze digitale levensstijl de manier van keuzes maken heeft veranderd. We worden constant beïnvloed door social media, online advertenties, e-mails, blogs, white-papers en video’s. Soms weten we meer over het product dan de mensen die het verkopen. Wij hebben de controle over onze zogenaamde customer journey en we bepalen waar en hoe we ons bezighouden met wat merken ons vertellen.
Dat is de reden waarom content marketing veel wordt gebruikt bij de meeste bedrijven. De vraag om op het juiste moment de juiste content aan de juiste persoon te leveren, is er een waar de meeste marketingteams mee worstelen. Dat betekent ook dat veel van de ‘dialoog’ tussen een merk en zijn doelgroep is overgegaan van verkoop naar marketing. Marketing is in hoge mate de aanleiding om het gesprek met de potentiële kopers aan te gaan en daarom komen verkopers pas in een veel later stadium in contact met de kopers - een fase waarin de koper veel beter is geïnformeerd over producten en oplossingen dan vroeger.
Verbeter de transparantie
Als gevolg van deze gedragsverandering is het nog nooit zo belangrijk geweest dat verkoop en marketing op elkaar zijn afgestemd en hetzelfde beeld hebben van wat er speelt bij hun klanten en potentiële kopers. Het is simpelweg niet voldoende om leads en klanten aan verkopers te geven, zonder hen volledig inzicht te geven in wat de lead of klant heeft gedaan in een groot deel van hun customer journey - hun besluitvormingsproces.
Helaas zijn er veel tools die marketing- en verkoopmedewerkers gebruiken die niet ideaal zijn voor een 360 graden klantbeeld. Marketeers werken met marketingtools en verkopers werken in hun CRM systeem. Daardoor hebben ze geen inzicht en overzicht. Dit moet veranderen!
Het afstemmen van verkoop en marketing betekent dat verkopers volledige transparantie en inzicht krijgen in de digitale footprint van klanten en leads - en bij voorkeur direct in hun CRM oplossing. Wanneer een lead interesse toont in een marketingcampagne, de website bezoekt of zich aanmeldt voor een evenement, moeten de verkopers daarvan op de hoogte zijn.
Wil je meer weten over hoe Verkoop en Marketing optimaal op elkaar afgestemd kunnen worden, kom dan naar het Top Marketing & Sales Trends seminar op 29 januari 2019.
SuperOffice Benelux werkt samen met marketing automatiseringspartner eMarketeer om jou te inspireren. Je krijgt ook praktische voorbeelden hoe verkoop- en marketingtools hun krachten kunnen bundelen om realtime inzicht te bieden in koopgedrag.