Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Nieuw: Succesvol zijn in uitdagende tijden
Een handleiding voor bedrijfsgroei

Waarom Cloud-based CRM zeer geschikt is voor het MKB

CRM (Customer Relationship Management) is vandaag de dag een echt buzzword in de zakenwereld. Iedereen heeft het over CRM en bijna iedereen weet dat er grote voordelen mee te behalen zijn, maar slechts weinigen weten welke oplossing het best bij hun bedrijfsprocessen past.

Of je bedrijf nu 10 of 100 werknemers heeft, CRM is een tool om een hechtere band met jouw klanten op te bouwen, professionele klantenservice kunt bieden en je uiteindelijk meer omzet kunt realiseren.

Terwijl grote bedrijven vrij gemakkelijk geld uitgeven aan moderne software, zijn kleinere bedrijven gewoonlijk kritischer als het gaat om investeringen. En terecht!

Als het gaat om het kiezen van CRM software zijn de volgende zaken essentieel: het moet betaalbaar zijn, het moet de bedrijfsprocessen ondersteunen, het moet vooral eeenvoudig zijn en het moet voldoen aan jouw eisen en altijd beschikbaar zijn.

Waarom?

Hoor jij bij de 72% van de bedrijven die vindt dat investeren in moderne technologie, zoals CRM, zorgt voor een hogere ROI en groei van hun bedrijf? Wij helpen je graag bij jouw zoektocht naar de CRM oplossing die het beste bij je past.

Weg met de achterhaalde standpunten

De tijd dat het woord “CRM” beelden opriep van logge en dure software systemen waar een heel team van IT experts continue werk aan heeft op het gebied van installatie en onderhoud is voorbij.

De nieuwste CRM systemen zijn niet alleen technologisch geavanceerder en gebruiksvriendelijker; ze zijn er ook in allerlei uitvoeringen, om aan te sluiten bij de unieke behoeften van verschillende type bedrijven. Zoals tegenwoordig normaal is in de IT-wereld, bieden hedendaagse CRM-systemen nieuwe mogelijkheden, flexibele kosten, eenvoudig onderhoud en gebruikersgemak.

Met andere woorden: alles is nu anders. Zelfs de term “software” is niet meer computer gebonden, maar steeds vaker “in de cloud”.

Wij laten je zien hoe

IT Cloud services in het algemeen hebben de laatste tijd een enorme vlucht genomen. The International Data Corporation (IDC) geeft aan dat deze interesse in de cloud in 2021 ook door zal blijven groeien. 

Onderstaand 8 redenen waarom cloudgebaseerde CRM iets is dat alle bedrijven serieus moeten overwegen als ze hun bedrijf verder willen laten groeien.

1. Installatie zonder problemen

De angst dat het installeren van CRM een ingewikkeld proces is, is ongegrond. Moderne cloud gebaseerde CRM-systemen zijn in feite “IT-systemen zonder zorgen”, die in een mum van tijd klaar voor gebruik zijn (een business case is niet noodzakelijk, wil je toch een business case, bekijk deze dan hier). Alles wat je nodig hebt, is een internetverbinding. Nadat je online bent ingelogd, kun je het systeem gebruiken. Hoe eenvoudig is dat.

Je hoeft niet te betalen voor hardware, server of software-onderhoud. Ook hoef je geen IT’er in dienst te hebben en je hoeft je geen zorgen te maken over een ingewikkelde installatie of datamigratie, zelfs niet over upgrades. Dit wordt allemaal op afstand voor jou gedaan.

2. Altijd toegang

Veruit het grootste voordeel van CRM in de cloud is dat het dag en nacht toegankelijk is. Stel dat je niet op kantoor bent en onderweg een paar belangrijke verkoopgesprekken wilt doen, een gewijzigde offerte wilt versturen, of snel het telefoonnummer van een contactpersoon of een bepaalde e-mail wilt opzoeken?

Met CRM in de cloud heb je overal toegang tot het systeem: op kantoor, in de trein, in het café, thuis. En vanaf elk apparaat, of het nu een desktop, laptop, smartphone of tablet is. Ook hier geldt: alles wat je nodig hebt, is internet. Jouw collega’s en jij hebben altijd toegang tot de gecentraliseerde database – zo nodig zelfs na werktijd.

Doordat je altijd verbonden bent met de centrale database, biedt CRM in de cloud jou de flexibiliteit en de vrijheid om te doen wat nodig is op het moment dat het nodig is.

3. Eenvoudig in gebruik

Gemakkelijker dan CRM in de cloud kan het niet worden. Eerst schaf je de software aan voor een vast bedrag per maand. Dan hoef je alleen nog in te loggen met de verstrekte toegangscodes en te zorgen voor een permanente, redelijk snelle internetverbinding en een apparaat waarop je wil werken. Wat betreft het onderhoud van het systeem, dat wordt verzorgd door de leverancier, samen met allerlei online selfservice diensten.

4. Betaalbaar product

Een ander voordeel is dat onze CRM oplossing geen grote investering vereist. Geen enkel bedrijf geeft er de voorkeur aan om een grote som geld neer te leggen voor een eenmalige aankoop.

CRM in de cloud is gebaseerd op een abonnementsmodel waarbij je naar verbruik betaalt. Hierbij is slechts een minimale investering vooraf nodig, met  slechts een klein risico tot gevolg. Ook zijn er geen verborgen kosten, zoals de aanschaf van extra hardware of licenties. Je betaalt een vast maandelijks bedrag voor een cloud gebaseerd CRM-oplossing, vanaf 46 euro.

5. Hoog beveiligingsniveau

Iets waar vrijwel ieder bedrijf die gebruik maakt van web-gebaseerde data opslag zich tegenwoordig serieus zorgen over maakt, is uiteraard het veiligheidsaspect. Zoals de grafiek hieronder aangeeft (Forrester Research), is de meest voorkomende reden voor terughoudendheid bij de aanschaf van een cloudoplossing – ook wel software-as-a-service (SAAS) genoemd – zorgen over de beveiliging.

reasons-for-not-moving-to-the-cloud.jpg

Bedrijven die online CRM-systemen aanbieden, weten dat maar al te goed en nemen die beveiliging zeer serieus. Tenslotte zijn zij uiteindelijk verantwoordelijk voor de bescherming van de vertrouwelijke informatie die jij hen toevertrouwt.

Het is dus niet verrassend dat het niveau van de informatiebeveiliging bij bedrijven die clouddiensten aanbieden veel hoger ligt dan in de gemiddelde IT-ruimte. Leveranciers van CRM in de cloud bieden ook geavanceerde geautomatiseerde back-ups en hebben duidelijke programma’s voor herstel van gegevens in geval van calamiteiten. Maar ook individuele cloud gebruikers kunnen de beveiliging van hun data verbeteren door gebruik te maken van twee stappen authenticatie en sterke wachtwoorden.

Dit is nog belangrijker geworden sinds de introductie van de AVG wetgeving op 25 mei 2018.

6. Betrouwbare werking

Niemand wil er uiteraard aan denken dat het systeem waar je iedere dag op vertrouwt kan crashen en je achterlaat met een mogelijke financiële catastrofe. Met CRM in de cloud doen dergelijke situaties zich vrijwel nooit voor, omdat alles wat in de cloud staat geback-upt wordt. Dat betekent dat van elk onderdeel, zoals een server, meerdere kopieën aanwezig zijn in de cloud. Dus als er iets misgaat, wordt dat deel onmiddellijk vervangen en treedt er geen storing op in het systeem. Web gebaseerde CRM-systemen zijn maar liefst 99,99% van de tijd operationeel; dat moet zelfs voor de grootste controlfreak betrouwbaar genoeg zijn…

7. Flexibele mogelijkheden

Bij de invoering van een CRM systeem, beginnen de meeste bedrijven met alleen die functionaliteit die belangrijk is bij het uitvoeren van hun huidige werkzaamheden en die van belang zijn voor hun bedrijfsprocessen.

Maar naarmate jouw bedrijf groeit, zou je tot de conclusie kunnen komen dat je bijvoorbeeld meer capaciteit, andere functies en meer geavanceerde modules nodig hebt. In dat geval kan cloudgebaseerde CRM onmiddellijk worden geüpdatet, zodat het weer aansluit bij uw behoeften. Je hoeft nergens op te wachten, je krijgt het direct geleverd. 

8. Verbeterde compatibiliteit

Stand-alone producten hebben nog weinig kans in de huidige IT wereld waarin flexibele integratie vereist is. De uitwisseling van informatie tussen reeds beschikbare technologieën is steeds belangrijker.

Waarom nog investeren in software waarmee je jouw documenten niet kunt openen, jouw contactgegevens niet kunt opslaan en waarin jouw e-mailsysteem niet geïntegreerd is? Compatibiliteit met andere producten en diensten is van doorslaggevend belang voor een lange levensduur en voor de effectiviteit van CRM.

Cloud gebaseerde CRM kan eenvoudig worden geïntegreerd in andere applicaties en software, zoals e-mailclients en Office-producten (Word, Excel, PowerPoint etc.). Door deze compatibiliteit is CRM in de cloud een nóg betere keuze voor jouw bedrijf.

Zoek de cloud die jij nodig hebt

Kortom – acht krachtige redenen waarom Cloud-gebaseerde CRM de beste keuze is voor jouw bedrijf.

Als je op zoek bent naar een CRM tool die je helpt met:

  • centraliseren van jouw klanten database,
  • een uitgebreide contacthistorie van jouw klanten,
  • onmiddellijke toegang tot een actueel overzicht van jouw verkoopkansen,
  • automatisering van jouw taken, bv. vervolgactie bij leads, verkoopdeals die op tijd gesloten worden en betere service,
  • waardoor jij jouw klanten aan je bindt,

…dan is cloud-based CRM de snelste manier om deze doelen te bereiken, want:

  • het is gemakkelijk in gebruik,
  • het is toegankelijk,
  • het is betaalbaar met lage kosten vooraf,
  • aankoop van hardware en onderhoud van software niet nodig,
  • er is ondersteuning van meerdere apparaten,
  • het is compatibel met producten van derden,
  • een hoog niveau van databeveiliging wordt gegarandeerd,
  • het is aan te passen aan uw behoeften en veranderde eisen.

Je hoeft alleen nog meer een verstandige keuze te maken: de keuze van een CRM leverancier.

Zorg dat jouw leverancier een flexibele cloud oplossing aanbiedt die kan meegroeien met jouw bedrijf, en dat die oplossing de functionaliteiten heeft waar jij behoefte aan hebt.

Wil je weten welke impact cloud-based CRM op jouw organisatie heeft? Vraag nu een een demo op maat aan.

Meer inspirerende content?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt unieke content van bedrijven die wij de afgelopen 30+ jaren hebben geholpen om groei te realiseren.